نظر شما چیست؟

معرفی کتاب به پدران و مادران (جلد اول)

علامه کرباسچیان به‌خوبی می‌دانست موفقیت در مدرسه‌داری مستلزم داشتن اشراف بر منظومۀ مسائل تربیت است. در مدرسه او امر تعلیم بر عهده معلمان تراز اول در دروس مختلف بود و امر تربیت با مجموعۀ عواملی چون کلاس اخلاق علامه برای دانش‌آموزان (از سال هفتم تا دوازدهم)، آموزه‌های عملی برای کادر مدرسه و جذب مربیان وارسته محقق می‌شد. این عوامل در کنار برنامۀ مدون مدرسه برای پرکردن زمان فراغت دانش‌آموزان چه در طول سال تحصیلی و چه در ایام تابستان، نقش مخرب جامعۀ آن زمان بر دانش‌آموزان را به حداقل می‌رساند؛ اما سوای مدرسه، همچنان «خانواده» نقشی کلیدی در تربیت بچه‌ها داشت.

این نقطه نیز از نظر علامه دور نماند و او برای نقش‌آفرینی مثبت خانواده در منظومۀ تربیتی موردنظرش و دفع گزندهای احتمالی از آن ناحیه دست به یک ابتکار زد و جلساتی با حضور پدران و مادران ترتیب داد. او بیش از آن‌که در این گفتارها دربارۀ برنامه‌های مدرسه سخن بگوید، به طرح تذکرات عقیدتی، مباحث اخلاقی و مسائل تربیتی نوجوانان پرداخته‌ است. مجموعۀ به پدران و مادران متن سی جلسه از این سخنرانی‌هاست که از اوایل دهۀ پنجاه شمسی تا سال ۱۳۵۷، در مدرسۀ علوی و نیکان برگزار و پیش ازاین به‌صورت مجزا تحت عنوان «در محضر استاد» تا پانزده جلد منتشر شده است. اکنون تمامی این گفتارها در ویراستی جدید، در دو مجلد به خانواده‌ها، مربیان و همۀ دغدغه‌مندان تربیت دینی تقدیم می‌شود. امید است معارف جاری‌شده بر زبان علامه که خود از شاگردان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام بود، راهنمای ما در رسیدن به حیات طیبه باشد.

گزیده کتاب به پدران و مادران (جلد اول)

حضرت امام باقر فرمودند: «خَیْرُکُم خَیْرُکُم لِأَهْلِهِ وَأَنَا خَیْرُکُم لِأهلی»؛ بهترین شما کسی است که با خانواده‌اش خوش‌رفتارتر باشد و من از همه شما با خانواده خود خوش‌رفتارترم، امام نفرمودند: «بهترین شما کسی است که هر شب زیارت عاشورا بخواند یا هر سال عمره مفرده برود، بلکه فرمودند: «بهترین شما کسی است که بیشتر از دیگران به خانواده خودش برسد.»

سعد بن معاذ یکی از اصحاب پیغمبر بود پس از شهادتش حضرت با تجلیل زیاد او را تشییع کردند و به خاک سپردند. مادرش در کنار قبر او گفت: «ای سعد بهشت بر تو گوارا باد ،حضرت فرمودند: «ساکت باش و چیزی را با قطعیت به خدا نسبت مده او گرفتار فشار قبر شد، چرا که با خانواده‌اش بد اخلاق بود. کسی که در خانه بد اخلاقی می‌کند، نه‌تنها در آخرت معذب است. بلکه در همین دنیا نیز گرفتار ناملایمات جسمی و روحی خواهد شد...

صفحات کتاب :
279
کنگره :
‏‫BP۲۳۰/۱۸‭‬
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳۷
کتابشناسی ملی :
9282110
شابک :
9786005830323
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه به پدران و مادران (جلد 1)