کتاب انسان در دو فصل

روش تربیتی اسلامی در دو دوره قبل و بعد از بلوغ

امتیاز
5 / 4.5
مشاهده نمونه
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 15,000
خرید صوتی
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 23,000
خرید چاپی
63,000
10%
ت 56,700
نظر شما چیست؟

کتاب انسان در دو فصل نوشته ی علی صفایی حائری می‌باشد که روش تربیتی اسلامی در دو دوره قبل و بعد از بلوغ را بیان می کند. این کتاب توسط انتشارات لیلة القدر به چاپ و نشر رسیده است.

معرفی کتاب انسان در دو فصل

کتاب انسان در دو فصل، نوشته ای است که در فروردین ماه سال 1360 به صورت سخنرانی در تالار وحدت مطرح شد و به تربیت انسان در دو مرحله پیش از بلوغ و پس از بلوغ نظر دارد و در دو فصل مکتوب گردیده است.
نویسنده در باره این کتاب می‌گوید: «در همین نوشته مختصر، در رابطه با انسان و تربیت و فلسفه و عرفان و سلوک و اخلاق و فقه و تفسیر و تاریخ، حرف های بنیادی و اساسی بسیار هست که با تلقی رایج تفاوت اساسی دارد. تا کسی به مجموعه نظریه ها و عقاید موجود از مسلمین و شرق و غرب مسلح نباشد و تا کسی بن بست مشکلات را تجربه نکرده باشد و نارسایی ها را در عمل ندیده باشد، نه ضرورت طرح این مباحث را می فهمد و نه تفاوت ها و ما به الامتیاز و ما به الاشتراک مطالب را و ناچار بر سطح می لغزد و اگر پیش داوری و قضاوت های پیش ساخته نداشته باشد و حرف ها را به التقاط و انحراف نبندد، ناچار به پرگویی و لفاظی و هیجان پراکنی خواهد بست و دل خویش، راحت خواهد داشت.»

خلاصه کتاب انسان در دو فصل

 در این کتاب از تربیت اسلامی، فلسفه اسلامی، عرفان اسلامی و اخلاق اسلامی، صحبت شده و به اشاره میان دو جریان اسلامی و مسلمین در تربیت و فلسفه و عرفان و اخلاق خط فاصل گذاشته شده است؛ چون جریان التقاط همیشه ریشه در بیرون مرزهای اسلام ندارد که گاهی از دل مسلمین هم منشاء می گیرد و دستاورد مسلمین به اسلام بسته می شود.
این مباحث در دو فصل آمده است:
در فصل اول از:
محیطهای تربیت بسته، متضاد و متحرک و شکل های تربیت: «تلقینی» و «تحمیلی»، «شخصیت، حریت، تفکر»و عوامل تربیت: نقطه ضعف ها، عواطف و احساسات عمیق، تقلید، رقابت، عشق، ترس و ... و از وسایل تربیتی: مستقیم و غیر مستقیم بحث می شود.
در فصل دوم، انسان بالغ را در چهار حوزه شناخت و معرفت و احساس و عقیده و عمل و اقدام و علوم و صنایع دنبال می کنیم؛
در حوزه معرفت، از تربیت اسلامی و فلسفه و عرفان اسلامی در حوزه احساس، از اخلاق اسلامی بر اساس ترکیب و تبدیل نه تلقین و عادت 
در حوزه عمل، از رابطه عمل با انگیزه ها و عامل ها، با توان و وسعت انسان، با زمان و موقعیت، با هدف های مطلوب، با عمل های دیگر و انتخاب بر اساس اهمیت سخن می گوییم.
در حوزه علوم، از نیازهای انسان و پاسخ های ابتدایی و شکل ابتدایی ابزار و صنایع و جمع بندی آنها و قانونمندی آن و ظهور علوم و گسترش علوم و تقسیم برنامه ها و تخصص ها و ظهور مدیریت ها و سازمان های بزرگ بحث می شود. و پیوند نیاز و عمل و صنعت و علم و مدیریت و تخصص و سازمان مشخص می شود.

متن کتاب انسان در دو فصل

انسان در دو فصل pdf

امکان دانلود کتاب انسان در فصل در نرم‌افزار فراکتاب، فراهم است. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان فراکتاب مطالعه کرده و از خواندن آن لذت ببرید.

برشی از متن کتاب

تزکیه تزکیه در بعضی آیات، مقدم بر تعلیم و در بعضی آیات، پس از تعلیم مطرح شده است. و سرّ این نکته شاید در این باشد که عوامل تزکیه و آزادی انسان، عواملی که انسان را می رهاند و وابستگی ها و کنش های او را برمی دارد، متفاوت هستند؛ بعضی ها پیش از تعلیم در انسان هستند و با ذکر بارور می شوند و بعضی ها احتیاج به تعلیم و آموزش دارند و با تعلیم رسول در او شکل می گیرند.
انسان کنجکاوی و طلب دارد. رسول با ذکر و سؤال از او می پرسد: «أَیْنَ تَذْهَبُون؟ 
انسان، کنجکاو و طالب و بی آرام است.انسان، ذاهب و رونده است. ابراهیم می گوید: «إِنّی ذَاهِبٌ ؛ من رونده ام، بی آرامم. و سؤال این است: این تذهبون؟ به کجا می روی؟
به چه کسی روی خواهی آورد؟ و در این مرحله نوبت تعلیم ها و آموزش هاست.
رسول، عظمت انسان را، وسعت راه و وسعت هستی را و عظمت خدا را و ضرورت مرگ و حقیقت آن را به انسان نشان می دهد و این عوامل باعث رهایی انسان از حقارت ها و محدودیت ها می گردند و زهد و آزادی را به انسان ارزانی می دارند؛ در حالی که از پیش کنجکاوی و طلب، این هر دو عامل رهایی و آزادی انسان بودند و او را آرام نمی گذاشتند.
به این گونه، عوامل ششگانه زهد و تزکیه جمع بندی می شود؛ کنجکاوی، طلب، درک عظمت و قدر انسان، درک وسعت هستی و قلمرو انسان، درک عظمت حق، درک ضرورت مرگ و حقیقت آن.

انسان در دو فصل صوتی

کتاب صوتی انسان در دو فصل نیز در فراکتاب در دسترس شماست.

خرید کتاب انسان در دو فصل

نسخه چاپی کتاب انسان در دو فصل در فراکتاب موجود می‌باشد. جهت سفارش آن از طریق سایت و یا نرم‌افزار فراکتاب اقدام کرده و آن را با تخفیف خریداری کنید.

دانلود کتاب انسان در دو فصل

پی دی اف کتاب انسان در دو فصل در نرم‌افزار فراکتاب جهت دانلود موجود می‌باشد. پس از دانلود می توانید آن را در کتابخوان مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب انسان در دو فصل مشخصات کتاب انسان در دو فصل در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: لیله القدر
نویسنده: علی صفایی حائری
تعداد صفحه: 99
موضوع: روش تربیتی اسلامی در دو دوره قبل و بعد از بلوغ
قالب: صوتی، الکترونیک و چاپی

 

صفحات کتاب :
83
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۳۰/۱۸‭‏‫‬‮‭‭/ص۷‮الف‬۸ ۱۳۸۲‬‏‬
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳۷
کتابشناسی ملی :
‭م‌۸۲-۱۶
شابک :
‫‬‭978-964-7803-08-3
سال نشر :
1382
قیمت نسخه چاپی :
630000

کتاب های مشابه انسان در دو فصل