نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازار سرمایه اسلامی

کتاب بازار سرمایه اسلامی که نتیجه تلاش علمی حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان در گروه اقتصاد پژوهشکده نظام های اسلامی است، به بررسی موضوع بازار سرمایه اسلامی می پردازد.

امروزه بازار سرمایه هر کشور نقش مهمی در تجهیز سرمایه های ریز و درشت و هدایت آن‌ها به سمت طرح های مفید و مولد اقتصادی ایفا می کند؛ بدیهی است هر چه ابزارهای مالی این بازار با هدف‌ها سلیقه ها و روحیات متنوع صاحبان پس انداز و متقاضیان سازگار باشد زمینه مشارکت افراد بیشتری را فراهم کرده و موجب رونق بیشتر اقتصاد خواهند شد.

از آنجا که بازار سرمایه سنتی و ابزارهای به کار رفته در آن بازار به طور عمده بر اساس مبانی ارزشی و حقوقی نظام سرمایه داری میباشند با مبانی ارزشی و حقوقی اسلام سازگار نیستند.

بر این اساس ضرورت دارد اساتید مالی اسلامی با روش دقیق اجتهادی اصول، مبانی بازار سرمایه و ابزارها را بررسی کرده دیدگاه اسلام بر جواز یا عدم جواز استفاده از آن‌ها را اعلام و زمینه را برای طراحی بازار سرمایه ای اسلامی فراهم کنند.

امید است این تحقیق قدم های مؤثری در این زمینه برداشته باشد. از محقق ارجمند که افزون بر تحصیلات عالی حوزه و دانشگاه، آثار علمی ارزنده ای در عرصه اقتصاد اسلامی دارند و از شورای علمی گروه اقتصاد به ویژه ارزیابان تحقیق حجج اسلام دکتر علی معصومی نیا، دکتر مجید رضایی و دکتر علی سعیدی که با مطالعه و راهنمایی هایشان بر غنای اثر افزوده اند و از سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی که مسئولیت ویراستاری آماده سازی انتشار و توزیع آن را بر عهده دارد، قدردانی و تشکر می شود. 

گزیده کتاب بازار سرمایه اسلامی

مطابق تعالیم اسلام به ویژه آیات متعددی از قرآن، دین اسلام دینی جهان شمول و برای همه انسان هاست و از منظر گستره آموزه ها، کامل ترین ادیان و پیامبرش خاتم النبیین است و مسئولیت هدایت بشر در عرصه های مختلف زندگی و رساندن او به کمال مقصود را به عهده دارد؛ بر این اساس انتظار می رود در عرصه مسائل اقتصادی نیز همراه با پیشرفت علم و تکنولوژی و پدیدار شدن نیازها و روابط اقتصادی و مالی جدید نقش هدایتی خود را ایفا کند و با ارائه راهکارهای مناسب و روابط حقوقی مجاز، زمینه ساز پیشرفت و ترقی اقتصادی مسلمانان بوده و آن‌ها را از افتادن در راه های انحرافی و تخریب کرامت انسان‌ها باز دارد. یکی از مباحثی که امروزه اندیشمندان مسلمان به جد دنبال آن هستند شناسایی موضع اسلام در قبال معاملات جدید مالی و ابزارهای نوپیدای اقتصادی است.

محصور نکرده و همه قراردادهای عقلایی را با رعایت معیارها و ضوابطی جایز می داند، بلکه فراتر از این با ارائه خطوط کلی اندیشمندان را به تفکر و تأمل و طراحی ابزارهای نوین مالی و ابداع قراردادهای متناسب با عصر و زمان خود فرامی خواند.

در این فصل دیدگاه کلی و بنیادی فقه اسلام در مواجهه با معاملات و قراردادهای مالی ابتدا از منظر صحت و بطلان سپس از نظر لزوم با جواز تبیین میشود. بررسی این مسئله از این رو ضرورت دارد که امروز به صورت پیوسته شاهد طراحی ابزارهای مالی جدید هستیم که برخی از آن‌ها در قالب قراردادهای مرسوم نمی گنجد و برخی از منظر شیوه عملیاتی، با ساختار رایج این قراردادها سازگاری ندارد بنابراین شایسته است دیدگاه فقه اسلامی در مواجه با قراردادهای مالی جدید و شیوه های عملیاتی جدید قراردادهای مرسوم از منظر صحت و لزوم تبیین شود. 

کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۳۰/۲‏‫‬‮‭/م۸ب۱۷ ۱۳۹۱
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۸۳۳
کتابشناسی ملی :
۲۸۷۴۲۸۶
شابک :
‭978-600-108-193-4‮‬
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
819

کتاب های مشابه بازار سرمایه اسلامی (1)