امتیاز
5 / 0.0
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
25,000
30%
17,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت

کتاب تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت نوشته رضا غلامی می‌باشد و انتشارات سدید آن را به چاپ رسانده است.

این کتاب تلاش کرده در سیری منطقی مبانی اسلامی «اسلام و پیشرفت» را بسط داده و به سطح کاربرد نزدیک کند. به همین منظور فصول این کتاب از (هدف خلقت انسان) آغاز شده و با نسبت یابی درستی بین دو مفهوم (دین و دنیا) به (تعارض نمایی میان دین و پیشرفت) اشاره می کند. پس از تبیین این مقصود با بیان اینکه (ما و غرب در اندیشه پیشرفت) هستیم ولی نوع نگاه و تعریف مان از پیشرفت متفاوت است، نگاه اسلام به پیشرفت را در قالب مفهوم (اسلام اجتماعی و دکترین امامت) توضیح می دهد.

با استقرار حکومت الهی ولایت فقیه در ایران اسلامی و ایجاد نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر شعار سلبی نه شرقی و نه غربی؛ اسلام ناب محمدی صلی الله علیه و آله فرصتی ویژه برای تحقق پیدا کرد؛ فرصتی که از بعد از حکومت نبوی همۀ ائمه علیهم السلام در «مبارزۀ حاد سیاسی» در پی تحقق آن بودند.

پس از تثبیت نسبی نظام اسلامی و پشت سرگذاشتن گردنه‌های خطرناک و دشمنی‌های بی‌سابقه در عرصه‌های مهم نظامی، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، حال نوبت به بسط نظریه‌های ایجابی انقلاب اسلامی برای اداره حکومت است.

موضوع راهبردی «اسلام و پیشرفت» در شرایط زمانی که انقلاب اسلامی مرحلۀ تثبیت نظام را پشت سر گذاشته و وارد عرصه «دولت اسلامی» و «کشور اسلامی» شده است، بیش از پیش بر اهمیتش افزوده است.

موضوعی که با درایت امام و رهبر حکیم انقلاب اسلامی پس از گذشت سه دهه از عمر این انقلاب بدان اهتمام ورزیده شد و نام‌گذاری دهۀ چهارم به نام دهۀ «پیشرفت و عدالت»، شاهدی بر مدعای ماست. کتاب «تأملاتی درباره اسلام و پیشرفت» بنا دارد طی سیری منطقی مبانی اسلامی «اسلام و پیشرفت» را بسط داده و به سطح کاربرد نزدیک کند.

بخشی از کتاب تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت

دینِ باورپذیر، رهایی بخش از پوچ‌گرایی در نخستین جلسه، بحث ما دربارۀ هدف خلقت عالم، خصوصاً انسان است.  توجه داشته باشید که بخشی از تعالیم اسلامی، به دنبال معنادار و هدفمندکردن زندگی فردی و جمعی و خارج کردن انسان از باتلاق پوچی است. انسان یک موجود خردمند است و بالطبع از انجام کار بی‌دلیل و عبث ابا دارد، از آن‌رو اگر در زندگی احساس پوچی و بی‌معنایی کند، به آخر خط رسیده است.

کتابشناسی ملی :
4430803
شابک :
978-600-7850-69-5
سال نشر :
1395
صفحات کتاب :
208
کنگره :
‏‫‬‭BP۲۳۰/۲‏‫‬‮‭‏‫‭/غ۸ت۲ ۱۳۹۵
دیویی :
‏‫‬‭۲۹۷/۴۸۳۳‬

کتاب های مشابه تاملاتی درباره اسلام و پیشرفت