امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب چشمه های ناب

کتاب چشمه های ناب اثر محمدجواد رودگر می باشد وسازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرده است.

اصالت در عرفان، از آن عرفان عملی است نه عرفان نظری یا علم عرفان عملی، اساسا آنگاه که از عرفان و عارف سخن به میان می ‌آید، مقصود حقایق وجودی و ویژگی ‌های الهی – توحیدی متجلی در کلام و کردار، قول و فعل و همه حرکات و سکنات عارف است که آن را با مجاهدت مستمر در راه خدا و اخلاص و عمل صالح تحصیل کرد‌‌.

سالکی که در بستر سلوک، مرحله به مرحله و منزل به منزل سیر کرده و تجربیات سالکانه را در نهایت به تجربه عرفانی و عارفانه تبدیل کرده و خدایی شده است‌‌.آنچه در نوشتار حاضر نیز ملاحظه می‌ فرمایید، بعد از مباحث مقدماتی مفهوم شناختی و تاریخی مختصر، بحث از اهمیت و نقش معرفت به خدا در سیر و سلوک و سپس مختصات و شرایط سیر و سلوک اهل بیتی است تا روشن شود که مقدمات و الزامات سالک و عارف شدن چیست و باید و نباید ‌های سلوکی چیست؟

در واقع مباحثی در زمینه باید و نبایدهای سلوک توحیدی – ولایی شریعت‌گرایانه که در عین حال عقل‌گرا و جامعه محور عرضه شد تا زمینه برای برخی دستورالعمل‌ های سلوکی و سازنده فراهم شود و روش عبدالله شدن و عندالله گشتن مقدمه نیل به شهود قلبی وجه خدای سبحان و متصف به اوصاف الهی و مظهر اسمای حسنای خدای تبارک و تعالی شدن نیز در لابلای مباحث تعلیم داده شود‌‌.

گزیده کتاب چشمه های ناب

عرفان اهل بیتی عرفانی برگرفته از نصوص وحیانی یا متن کتاب و سنت با روش عقلی و اجتهادی است. در عرفان اهل بیتی اصالت از آن قرآن و عترت با همان نصوص و حیانی (اعم از آیات احادیث و ادعیه) است و نوع مواجهه با آن‌ها برای تولید است نه تطبیق؛بدین معنا که در عرفان مصطلح که دانشی برساخته و برخاسته‌از کشف و شهود عین الیقینی و بالاتر حق الیقینی عارفان است، مراجعه و مواجهه با کتاب و سنت تطبیقی، استشهادی و استظهاری است؛ اما در عرفان اهل بیتی نوع مراجعه و مواجهه برای تولید و کشف عرفان نظری و علم عرفان عملی با علم سلوک است؛ بنابراین عرفان اهل بیتی گام نهادن در صراط سلوک باطنی برای دستیابی به معرفت شهودی خدای سبحان و قرب وجودی به اوست تا تخلق به اخلاق الهی و رنگ و رایحه خدایی یافت در همه عرصه ها و سطوح زندگی نمایان شود.

عرفانی است که برپایه معرفت، محبت به خدا و عبودیت در برابر حق تعالی و اطاعت و تسلیم محض او بودن شکل و شاکله یافته و شریعت گرایی خط اصلی و مدار حرکت و امامت و ولایت باوری روح حاکم بر آن و فصل ممیزش از سایر عرفان هاست.

در این عرفان آموزه «تقوی» به معنای جامع کلمه مرکز نقل و گرانیگاه حصول آن در مقام حدوث و بقا و شاخص بنیادین آن است و اینکه رسول خدا در توصیف عارفان فرمودند برای هر چیزی معدنی هست و معدن تقوا دل های عارفان استه بیان دقیق و مهم است.

صفحات کتاب :
116
کنگره :
‮‭BP۲۸۶‭‬‏
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۸۳‬‭‮
کتابشناسی ملی :
9410399
شابک :
978-600-159-360-4
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه چشمه های ناب