امتیاز
5 / 3.7
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 43,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
130,000
10%
ت 117,000

نظر دیگران

نظر شما چیست؟

کتاب انسان کامل که گرد آمده از سیزده سخنرانی شهید مرتضی مطهری در ماه مبارک رمضان 1353، توسط انتشارات صدرا منتشر شده است.

معرفی کتاب انسان کامل

کتاب انسان کامل مجموعه ای است مشتمل بر سیزده جلسه سخنرانی که در سال 1353 شمسی ایراد شده است. استاد شهید مطهری در این سخنرانی ها برای آن که آشکار سازند اسلام یک دین جامع است و انسانِ اسلام، انسانی است چند بعدی که همه دستورات این مکتب الهی را به طور هماهنگ به مورد اجرا می گذارد، و برای آن که جوانان مسلمان را از نگرش تک بعدی به اسلام مصون بدارند این بحث را مطرح کردند. 
البته نظر سایر مکاتب درباره «انسان کامل» نیز از جمله مکتب سوسیالیسم، مکتب اگزیستانسیالیسم، مکتب عرفان، مکتب عقل و... مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. مطالعه کتاب انسان کامل از نظر شناخت انسان نمونه و ایده آل اسلام که انسانی است که ارزش های انسانی را در حد اعتدال و بدور از افراط و تفریط داراست، برای همه زمان ها مفید و ضروری است.

خلاصه کتاب انسان کامل

موضوع بحث، انسان کامل از دیدگاه اسلام است. انسان کامل یعنی انسان نمونه، انسان اعلی یا انسان والا. انسان مانند بسیاری از چیزهای دیگر، کامل و غیرکامل دارد و بلکه معیوب و سالم دارد و انسان سالم هم دو قسم است: انسان سالم کامل و انسان سالم غیرکامل. شناختن انسان کامل یا انسان نمونه از دیدگاه اسلام، از آن نظر برای ما مسلمین واجب است که حکم مدل و الگو و سرمشق را دارد؛ یعنی اگر بخواهیم یک مسلمان کامل باشیم ـ چون اسلام می خواهد انسان کامل بسازد ـ و تحت تربیت و تعلیم اسلامی به کمال انسانی خود برسیم، باید بدانیم که انسان کامل چگونه است، چهره روحی و معنوی انسان کامل چگونه چهره ای است، سیمای معنوی انسان کامل چگونه سیمایی است و مشخصات انسان کامل چگونه مشخصاتی است، تا بتوانیم خود و جامعه خود را آن گونه بسازیم.

اگر ما «انسان کامل» اسلام را نشناسیم، قطعا نمی توانیم یک مسلمان تمام و یا کامل باشیم و به تعبیر دیگر یک انسانِ ولو کامل نسبی از نظر اسلام باشیم. سرفصل های خلاصه کتاب انسان کامل شهید مطهری pdf از قرار زیر است:
انسان معیوب و انسان سالم، لزوم هماهنگی در رشد ارزش های انسانی، درد انسان از دیدگاههای مختلف، درد خداجویی در انسان، نقد و بررسی مکتب عرفان (1)، نقد و بررسی مکتب عرفان (2)، نقد و بررسی نظریه مکتب قدرت (1)، نقد و بررسی نظریه مکتب قدرت (2)، مکتب محبت، نقد و بررسی نظریه مکتب سوسیالیسم، نقد و بررسی نظریه مکتب اگزیستانسیالیسم و فهرست ها

برشی از متن کتاب انسان کامل

آفات روح انسان

به طور اجمال ریشه های اصلی آن چه که روح انسان را آفت زده می کند برایتان عرض می کنم. از نظر روان شناسی، محرومیت ها منشأ بیماری های روانی می شود؛ یعنی منشأ بسیاری از عقده های روانی و بیماری های روانی انسان، احساس مغبونیت ها و محرومیت هاست. می دانید که فروید به طور افراط تکیه اش روی این موضوع است، خصوصا در امر جنسی. به هرحال این خود یک مسئله اساسی است که محرومیت های انسان در او ایجاد بیماری هایی می کند. کینه چیست که وقتی انسان احساس می کند نسبت به کسی حقد و کینه دارد، دلش می خواهد از او انتقام بگیرد و تا او را به خاک و خون نکشد نمی تواند آرام گیرد؟ این حس انتقام جویی در انسان چیست؟
 آدم حسود وقتی خیر و نعمتی را در دیگران می بیند، همه آرزویش این است که از او سلب نعمت شود؛ درباره خودش فکر نمی کند. انسان سالم، غبطه دارد نه حسد. او همیشه درباره خودش فکر می کند که جلو بیفتد. اگر یک انسان همیشه در این فکر باشد که خودش جلو بیفتد، سالم است. این، دلیل بر عیب نیست. اما اگر کسی همیشه در این اندیشه است که دیگری  عقب بیفتد بیمار است، مریض است. حتی شما می بینید که گاهی آدم های حسود به مرحله ای می رسند که حاضرند به خودشان صد درجه صدمه بزنند، بلکه به دیگری پنجاه درجه صدمه وارد شود.

نمونه ای از بیماری حسد

داستان خیلی معروفی در کتب تاریخ نقل می کنند: در زمان یکی از خلفا، مرد ثروتمندی غلامی خرید. از روز اولی که او را خرید، مانند یک غلام با او رفتار نمی کرد، بلکه مانند یک آقا با او رفتار می کرد. بهترین غذاها را به او  می داد، بهترین لباس ها را برایش می خرید، وسایل آسایش او را فراهم می کرد و درست مانند فرزند خود با او رفتار می کرد، گویی پرواری برای خودش آورده است.

غلام می دید که اربابش همیشه در فکر است، همیشه ناراحت است. بالاخره ارباب حاضر شد او را آزاد کند و سرمایه زیادی هم به او بدهد. یک شب درد دل خود را با غلام در میان گذاشت و گفت: من حاضرم تو را آزاد کنم و این مقدار پول هم بدهم، ولی می دانی برای چه این‏همه خدمت به تو کردم؟ فقط برای یک تقاضا. اگر تو این تقاضا را انجام دهی، هرچه که به تو دادم حلال و نوش جانت باشد و بیش از این هم به تو می دهم. ولی اگر این کار را انجام ندهی، من از تو راضی نیستم. غلام گفت: هرچه تو بگویی اطاعت می کنم، تو ولیّ نعمت من هستی و به من حیات دادی. گفت: نه، باید قول قطعی بدهی، می ترسم اگر پیشنهاد کنم قبول نکنی.

گفت: هرچه می خواهی پیشنهاد کنی بگو تا من بگویم «بله». وقتی کاملاً قول گرفت، گفت: پیشنهاد من این است که در یک موقع و جای خاصی که من دستور می دهم، سر مرا از بیخ ببری. گفت: آخر چنین چیزی نمی شود. گفت: خیر، من از تو قول گرفتم و باید این کار را انجام دهی.

خرید کتاب انسان کامل

نسخه چاپی کتاب انسان کامل را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید.

دانلود کتاب انسان کامل

نسخه الکترونیک این کتاب با استفاده از فایل متنی تولید شده است که امکانات بیشتری را نسبت به کتاب انسان کامل مطهری pdf در اختیار شما قرار می‌دهد.

دانلود کتاب انسان کامل

مشخصات کتاب انسان کامل در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: صدرا
نویسنده: استاد مرتضی مطهری
تعداد صفحه: 329
موضوع: عرفان، معنویت و حکمت
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
329
کنگره :
BP287/2‬‏‫‬‭‭/‮م‌‬6‮الف‌‬8 1383‬
دیویی :
‏‫‬‭‭297/83‬
کتابشناسی ملی :
‭م‌84-9177
شابک :
964-5600-17-0
سال نشر :
1383

کتاب های مشابه انسان کامل