امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
60,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب تطور دولت،از عرب مدرن تا ایران معاصر

کتاب تطور دولت،از عرب مدرن تا ایران معاصر نوشته سجاد چیت‌فروش و توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع) منتشر شده است. پژوهش های تاریخی-فکری در ایران معاصر نشان می‌دهد که تحولات در زمینه سیاسی و اجتماعی‌ بر مردم در هر دوره تاریخی، تأثیر زیادی داشته است.

برای نمونه تحولات سیاسی ایجادشده پس ازمشروطه موجب شد تا ایرانیان به تدریج با مفاهیم جدیدی همچون آزادی،(مردم سالاری)دموکراسی(مجلس پارلمان)و ... آشنا شده و پس از آن انتظاراتشان از نظام سیاسی، متفاوت و خواهان یک نظام سیاسی دموکراتیک و غیرسلطنتی شدند. این نمونه و مثال های مشابه آن نشان می دهد که شناخت تحولات سیاسی و اجتماعی کشور، به فهم چیستی و چرایی نظام سیاسی حاکم بر کشور، کمک فراوانی خواهد کرد.

گزیده کتاب تطور دولت؛ از غرب مدرن تا ایران معاصر

بررسی مباحث مربوط به ساختارگرایی پارسونزی نشان می دهد که این رویکرد یک نوع حالت محافظه کارانه در خود جای داده است. به این معنا که به تحولات اجتماعی و سیاسی و نسبت آن ها باساختارها توجه نشان نداده است. از این رو نیاز است در تکمیل مباحث ساختارگرایی پارسونزی بهاین رویکرد نیز توجه شود.

بررسی نظریات مختلف در این زمینه نشان می‌دهد که مهم‌ترین نظریه ایکه در این زمینه می‌تواند به پژوهش کنونی کمک کند، نظریه حکم‌ روایی فوکویی است. این رویکردبه بررسی نسبت تحولات تاریخی و ساختار می‌پردازد. این نظریه با توجه به جامعه شناسی تاریخی بر آن است که نمی‌توان اشکال کنونی اجتماعی را بدون تحلیل گری عمیق از تاریخ و گذشته آنان درک کرد. هیچ عاملی از جهان اجتماعی ایستا و گسسته نیست، بلکه همه آن ها در وضعیتی فرایندی وپیوسته قابل تحلیل و شناخت می‌باشند.

کتابشناسی ملی :
۹۳۱۳۵۶۳
شابک :
9786222861728
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
204
کنگره :
‏‫‬‮‭JQ۱۷۸۰
دیویی :
‏‫‬‮‭JQ۱۷۸۰

کتاب های مشابه تطور دولت،از عرب مدرن تا ایران معاصر