نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ارتداد و آزادی

کتاب ارتداد و آزادی، اثر ح‍س‍ی‍ن‌ ه‍اش‍م‍ی‌؛ از چهار فصل تشکیل گردیده است که به ارائه‌ی تعاریف و مفاهیم مربوط به ارتداد و همچنین به بررسی و تفکیک شبهات، به اسم آزادی بیان می‌پردازد.

این کتاب می‌تواند پاسخی باشد به برخی از شبهات احتمالی که به وجود می‌آید. پس با مطالعه کتاب ارتداد و آزادی، قدمی بزرگ برای شناخت از تفکرات خود بردارید. 

گزیده کتاب ارتداد و آزادی

د) منافقین در حکم مسلمان

قوی‌ترین شاهد بر این ادعا که صرف شک موجب تحقق ارتداد نیست، شیوه‌ی برخورد پیامبر با منافقین است؛ زیرا پیامبر گرامی اسلام (ص) با آن دسته از منافقینی که هیچ اعتقادی به اسلام نداشتند ولی در ظاهر وانمود می‌کردند که به اسلام اعتقاد دارند، مانند سایر مسلمانان با آن‌ها رفتار می‌نمود و نه مانند مرتدان و کافران.

از این‌رو جان و مال آنان مانند دیگر مسلمانان مصون از تعرض بود؛ چون تفاوت «اسلام» با «ایمان» در همین است که برای مسلمان بودن التزام قلبی لازم نیست ولی در درجه‌ی برتر برای مؤمن بودن، علاوه بر التزام عملی و ظاهری، التزام قلبی نیز شرط است. به همین دلیل در آیه‌ی شریفه آمده است که: ای پیامبر اعراب می‌گویند ایمان آورده‌ایم بگو ایمان نیاورده‌اید ولی بگویید اسلام آورده‌ایم و اما هنوز ایمان در دل‌های شما وارد نشده است... سپس در آیه‌ی بعد آمده است: مؤمنان واقعی تنها کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده‌اند و پس از آن شک و تردیدی به خود راه نداده و با اموال و جان‌های خود در راه خدا جهاد کردند؛ آنان از راستگویانند.از این آیه چنین استنباط می‌شود که اگر مسلمانی شک و تردید به خود راه دهد فقط از شمار مسلمانان واقعی (مؤمنین) خارج می‌شود ولی در ظاهر همچنان مسلمان محسوب می‌شود.. .

صفحات کتاب :
168
کنگره :
BP۱۹۶/۵‭/ه‍۲‮ال‍ف‌‬۴
دیویی :
۲۹۷/۳۷۷
کتابشناسی ملی :
‭م‌۸۴-۲۹۶۶۴
شابک :
964-8352-51-8
سال نشر :
1384

کتاب های مشابه ارتداد و آزادی