نظر شما چیست؟

معرفی کتاب قصه یلدا (جلد سیزدهم)

کتاب قصه یلدا (جلد سیزدهم) سیزدهمین جلد از مجموعه «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا»  اثر علی خانجانی است که در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده است و شامل 471 روایت داستانی است.

مجموعه‌ی ۱۶ جلدی «فرهنگ قصه‌شناسی یلدا» اثر علی ‌خانجانی با معرفی ۸ هزار روایت شفاهی به ثبت رسیده از قصه‌های ایرانی، از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این مجموعه حاصل تلاش پنج ساله ۷۰ نفر از کارشناسان، پژوهش‌گران و ویراستاران است.

در این مجموعه بیش از ۸ هزار روایت از قصه‌های شفاهی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است و به جرأت می‌توان گفت که تقریباً تمامی قصه‌ها و افسانه‌های اقوام ساکن در ایران زمین پس از بررسی ۲۲۲ منبع مختلف در این مجموعه گردآوری شده است.

همچنین؛ این مجموعه‌ علاوه بر معرفی راویان، نویسندگان و گردآورندگان قصه‌ها و افسانه‌های ایرانی و درج خلاصه روایت‌های جمع‌آوری شده، اطلاعات ارزشمندی درباره‌ بن‌مایه‌ی هر قصه، پیام‌های اصلی و فرعی قصه‌ها، شخصیت‌های انسانی و غیرانسانی موجود در هر قصه را عنوان می‌کند. یافته‌های دیگر پژوهشی شامل دعاها، سوگندها، نفرین‌ها و دشنام‌ها از دیگر مواردی است که در این مجموعه به مخاطب ارائه می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از فعالیت‌های تحقیقی و رفتارشناسی اقوام و جوامع بر اساس قصه‌ها و افسانه‌های هر دیار باشد.

اولیای تربیتی اعم از والدین، معلمان، مربیان و تمامی علاقه‌مندان به قصه‌گویی مخاطب این مجموعه‌اند و افراد به راحتی می‌توانند قصه‌های مورد نظر خود را با توجه به بخش پند و اندرزهای الفبایی شده و موجود در «پندستان» این مجموعه خیلی سریع شناسایی کنند و مسیر کوتاه‌تری برای دسترسی به قصه‌های مورد نظر خود و شنوندگانشان داشته باشند.

گزیده کتاب قصه یلدا (جلد سیزدهم)

پیرزنی به پسر کم‌عقلش می‌گوید: در مراسم خواستگاری بالا بنشین و حرف‌های بالا بگو تا تحسینت کنند. روز خواستگاری پسر روی کوپه‌ی رختخواب‌ها می‌نشیند و از شیر و فیل و شتر و اسب و شیب کوه و.... حرف می‌زند. پدر دختر او را بیرون می‌اندازد.

کتابشناسی ملی :
5517135
شابک :
978-600-01-0661‍-4
سال نشر :
1399
قیمت نسخه چاپی :
900000
صفحات کتاب :
534
کنگره :
‏‫‬‮‭PIR۳۹۹۳‏‫‬‮‭/خ۲۵ق۶ ۱۳۹۹
دیویی :
‏‫‭[ج]۳۹۸/۲۰۹۵۵‬‬‬‬‬

کتاب های مشابه قصه یلدا (جلد سیزدهم)