نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اصول مصاحبه هدفمند "الزامات مصاحبه‌ بالینی هدفمند مشاوره در دنیای چندفرهنگی"

کتاب اصول مصاحبه هدفمند، اثر آلن ای. آیوی، مری بردفورد آیوی و کارلوس پی. زالاکت؛ در چهار بخش و پانزده فصل به نگارش درآمده که به عناوین و موضوعاتی نظیر؛ «مروری بر مهارت گوش دادن با توجه به فرهنگ مخاطب، مروری بر مهارت گوش دادن با توجه به فرهنگ مخاطب، مشاوره‌ی بحران و ارزیابی احتمال خودکشی، برنامه‌ریزی برای درمان، بصیرت و شناخت رسالت و اهداف در زندگی، شناسایی مهارت متمرکز کردن» و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

گزیده کتاب اصول مصاحبه هدفمند "الزامات مصاحبه‌ بالینی هدفمند مشاوره در دنیای چندفرهنگی"

سوال پرسیدن: آغاز کردن ارتباط
درست سوال کردن درست به همان اندازۀ درست پاسخ دادن، نیاز به مهارت دارد. (رابرت هَف)
اگر یاد بگیرید که آرام باشید و برای رسیدن به پاسخ صبر کنید، ذهن شما برای اکثر سوالات پاسخی را آماده خواهد کرد. (ویلیام اِس. باروز)
سوال کردن فرایند مصاحبه به را جریان خواهد انداخت و اهداف مراجعه کننده را به همراه دیگر اطلاعات کلیدی که ممکن است جایی از قلم افتاده باشند، مشخص خواهد کرد. هر چند، در فرایند سوال پرسیدن، عمدۀ راهبری و جهت‌دهی از مصاحبه‌گر نشئت خواهد گرفت. در این جا، مراجعه کننده تنها در چارچوبی که برای شما مرجعیت دارد، به سوالات شما پاسخ خواهد داد. با توجه به این نکته، سوال کردن ذاتا قدرت خود جهت‌دهی را از مراجعه کننده سلب خواهد کرد. 
اهداف فصل
آگاهی، دانش، مهارت و فعالیت‌هایی که در خلال مفاهیم این فصل از کتاب پرداخته  شده‌اند، شما را قادر خواهند کرد که: غنی کردن روایت‌های مراجعان با تکیه بر توصیف‌های کامل‌تر که می‌توانند که جزئیات مهمی را در بر بگیرند. 
انتخاب سوالاتی که به احتمال زیاد روایت را واضح‌تر و روشن تر خواهند کرد. 
ترغیب هدفمندانۀ مراجعان به شروع کردن یا خاتمه دادن یک مبحث، مطابق نیاز هر فرد در فرایند مصاحبه
سازگار کردن سبک پرسش‌گری با نیازهای موجود در جهت مطابقت با نیازهای مراجعان در پیش زمینۀ متغییر آنها در مدل
RESPECTFUL
تعریف سوال پرسیدن
سوال پرسیدن بخشی ضروری را از نظریات و سبک‌های مختلف کمک کردن و به ویژه مشاورۀ کوتاه مدت، مشاورۀ شغلی و درمان روان‌شناختی را تشکلیل می‌دهد. مشاور شغلی که در جستجوی کار به افراد کمک می‌کند، فعال اجتماعی که یک مصاحبه ارزیابی را انجام می‌دهد و راهنمای تحصیلی که در دبیرستان به دانش آموزان کمک می‌کند تا برای پذیرش در دانشگاه اقدام کنند، همه نیاز است که از سوال پرسیدن به عنوان یک ابزار استفاده کنند. علاوه بر این، در فرایند تشخیص در زمانی که دیگر صحبتی از مشاوره در میان نیست هم از خیل عظیمی از سوالات بهره برده می‌شود.. .

صفحات کتاب :
542
کنگره :
‏‫BF۶۳۷‭/م۶
دیویی :
‏‫‬‮‭‭‭۱۵۸/۳۹‬
کتابشناسی ملی :
۹۷۵۹۸۳۷
شابک :
978-622-8091-91-4
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه اصول مصاحبه هدفمند