نظر شما چیست؟

معرفی کتاب صبح روز عید

کتاب صبح روز عید نوشته‌ی حمیدرضا شاه آبادی و تصویرسازی علیرضا گلدوزیان، از جمله کتاب‌هایی است که توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. این داستان، از مجموعه‌ی اختران و دربردارنده‌ی داستانی مذهبی است که برای گروه سنی کودک و نوجوان نوشته شده است. «شب و شیطان و شمشیر»، «در رمز و راز»، «غنچه همان گل است»، «این صدای علی است»، «فصل چیدن» و ... عنوان دیگر کتاب‌های این مجموعه هستند.

نویسنده در این اثر مصور قصه‌هایی از زندگی امام رضا (ع) را برای مخاطب بیان کرده است. علی بن موسی بن جعفر (ع) معروف به امام رضا (ع) هشتمین امام مذهب شیعیان است که از سال ۱۸۳ هجری قمری، به‌ مدت بیست سال، امامت شیعیان را بر عهده داشت و دوره‌ی امامت ایشان مقارن با خلافت «هارون عباسی»، «محمد امین» و «مأمون عباسی» بود.

این اثر، خواننده را با گوشه‌ای از زندگی امام هشتم؛ علی بن موسی الرضا آشنا می‌کند. داستان از نگاه برده‌ای که خود یکی از سپاهیان خلیفه است و هیچ شناختی از امام ندارد نقل می‌شود و تفاوت نگاه او با آنچه که مردم عادی می‌بینند نشان داده می‌شود.

 

گزیده کتاب صبح روز عید

هنوز نیمه‌شب نشده بود که ما را به اطراف خانۀ علی‌بن‌موسی گسیل کردند. ما دوازده نگهبان بودیم با زره‌های چرمی، شمشیرهای عربی و چکمه‌های بلند که تا بالای ساق پایمان می‌رسید.

قرار بود صبح قبل از سپیده بیست و هشت سوار دیگر به ما ملحق شوند تا ولیعهد تحت حفاظت چهل سوار عازم نماز شود. وقتی در اطراف خانه جاگیر شدیم همه‌جا ساکت و تاریک بود. هلال باریک اول ماه آن‌قدر نور نداشت که حتّی به چشم بیاید چه رسد به آن‌که جایی را روشن کند. چند مشعل بزرگ روشن کردیم و روی دیوارها گذاشتیم تا خانه را به‌خوبی ببینیم.

صفحات کتاب :
36
کنگره :
‏‫‭PIR۸۱۱۴
دیویی :
‏‫‭[ج]۸‮فا‬۳/۶۲
کتابشناسی ملی :
۲۸۶۴۴۸۴
شابک :
‏‫‭978-964-391-483-7
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه صبح روز عید