امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
107,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نظام عدالت کودکان و نوجوانان

کتاب نظام عدالت کودکان و نوجوانان نوشته کریستوفر جی. سولیوان و به ترجمه مهری برزگر می‌باشد. کتاب نظام عدالت کودکان و نوجوانان در موسسه انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

حوزه مطالعاتی عدالت کودکان و نوجوانان، شاخه‌ای بکر، عمیق و چندرشته‌ای است که در آن پژوهشگران رشته‌های حقوق، جامعه شناسی، زیست شناسی، روان شناسی و جرم شناسی به تحقیق و تبادل نظر می‌پردازند. اگرچه برخی اصول اولیه در زمینه بزهکاری اطفال و نوجوانان از سال‌ها پیش پذیرفته شده و در اسناد بین‌المللی بازتاب یافته‌اند، پژوهش‌های نوین مدام به یافته‌های جدیدتری پیرامون رشد و تکامل جسمی و روانی کودکان دست می‌یازند و سیاستگذاران را به اصلاح و بهبود قوانین ترغیب می‌کنند، زیرا اگر بپذیریم و کودکان و نوجوانان به عنوان پیشگیری بهتر از درمان است، که در زمینه بزهکاری، همانند حوزه سلامت آینده سازان یک کشور، نقش مهمی در هدایت و پیشرفت کشور خواهند داشت، لاجرم باید بهترین قوانین و تسهیلات برای حمایت از آنان و پاسخ دهی به بزهکاری شان تصویب و مهیا شود.

کتاب هم از لحاظ پرداختن به مباحث نظری و هم ذکر تحقیقات تجربی که مجری برخی از آن‌ها خود نویسنده بوده است بسیار ارزشمند است. کتاب نظام عدالت کودکان و نوجوانان با ذکر مثال‌هایی از دادگاه‌های اطفال و نوجوانان آغاز می‌شود و تحقیقات میدانی، همواره همراه نظریه‌ها و بینش‌ها هستند و در جداول و شکل‌ها به طور خلاصه بازتاب می‌یابند. با این همه بسیاری از نظریه‌ها و دیدگاه‌های نظری از طبقه بندی دوگانه رشدی مافیت تا اهداف مجازات‌ها نیز در کتاب تبیین و تحلیل می‌شوند و در انتها، نویسنده هوشیارانه به مبحث مهم علم اجرا، به عنوان نقطه تلاقی نظریه و عمل نیز توجه نشان داده است.

گزیده کتاب نظام عدالت کودکان و نوجوانان

ارتباط جوانان با نظام عدالت کیفری کودکان و نوجوانان به دلیل اوضاع و احوال و نیازهایی که این افراد را به این نظام می‌آورد. همچنین پیش بینی‌ها در مورد مسیر آینده شان بعد از این رویارویی، دغدغه بسیاری همراه دارد. رسمی سازی فزاینده رسیدگی به سوءرفتار به معنای آن است که حجم زیادی از نوجوانان در بازه‌ای از رشد با نظام عدالت کیفری برخورد خواهند داشت.

متخصصان و طرفداران از دو دهه پیش درباره اصلاحات نظام عدالت کیفری کودکان و نوجوانان بحث کرده‌اند. بیشتر این مباحثات به طور صریح یا ضمنی مبتنی بر ادبیات رشد جوانان و نوجوانان بوده‌اند. با این همه طرفداران به نسبت کمتری بر مسائل عملی اتخاذ این پژوهش‌ها و ترجمانشان در ساختار، فرایند و تصمیم‌های نظام‌های عدالت کودکان و نوجوانان تمرکز کرده‌اند. در واقع لزوماً مشخص نیست که این اجزا چگونه با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا آینده عدالت کودکان و نوجوانان را تعریف کنند.

این کتاب می‌کوشد ضمن بررسی خلأها به کمک شناسایی ایده‌های مرتبط، پژوهش‌های مرتبط را ادغام و ترکیب کند و پیشنهادهایی درباره چگونگی ترجمان این ایده‌ها و پژوهش‌ها به سیاست و رویه ارائه دهد. کتاب نگاهی منتقدانه و جامع به استفاده از دورنماها در نظام معاصر عدالت کودکان و نوجوانان دارد.

صفحات کتاب :
358
کنگره :
‏‫‭KF۹۷۷۹‬‬
دیویی :
‫‭۳۶۴/۳۶۰۹۷۳‬‬
کتابشناسی ملی :
۹۶۵۶۱۲۱
شابک :
978-964-0375-94-5
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه نظام عدالت کودکان و نوجوانان