نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اهداف ترور، قتل های معاصر

کتاب اهداف ترور،قتل‌های معاصر نوشته لورا ان. بل و ترجمه هادی تاجیک، احسان محمدی‌منیع، علی محمدی خاکسار می‌باشد. این کتاب در انتشارات دانشگاه جامع امام حسین (ع) به چاپ رسیده است. کتاب اهداف ترور،قتل‌های معاصر در زمره جدیدترین و بدیع‌ترین نگاشته‌ها در خصوص ترور هدفمند می‌باشد. اساساً در ادبیات اطلاعاتی و امنیتی موضوع ترور هدفمند سیاسی دارای فقر منابع مطالعاتی می‌باشد.

این موضوع به جهت جایگاه مهمی که در تهاجم اطلاعات (حوزه شبه‌نظامی و امنیتی) دارد نیاز به پژوهش و مطالعه در جهت کسب و کشف بنیان‌های نظری و تاکتیک‌های عملیاتی دارد. نویسنده کتاب سعی کرده ابتدا با مشخص کردن دامنه مفهومی و ماهیتی موضوع و متمایز ساختن ترور از سایر شیوه‌های قتل (قتل‌های جنایی و تصادفی و ...) به بررسی موضوع بپردازد. از منظر نویسنده ترور ماهیتاً سیاسی است و هدفمند رخ می‌دهد. بر همین اساس در فصول ابتدایی به ماهیت ترور هدفمند سیاسی می‌پردازد. در فصل چهارم روش‌شناسی موضوع را بیان می‌داد؛ نویسنده با استفاده از داده‌های پایگاه جهانی تروریسم سعی در تحلیل آماری و طبقه‌بندی انواع ترورهای هدفمند سیاسی است. در فصول بعد نیز به تفکیک ترور رهبران سیاسی,فعالین سیاسی، مجریان قانون، رهبران مذهبی و نظامی و روزنامه‌نگاران را در دستور کار دارد.

گزیده کتاب اهداف ترور، قتل های معاصر

ترور یک اقدام خشونت‌آمیز سیاسی است. هیچ ترور غیرسیاسی وجود ندارد. ترور ذاتاً سیاسی است، کسی که جان خود را به دست یک قاتل از دست می‌دهد یک هدف تصادفی نیست بلکه آنها انتخاب می‌شوند زیرا به نوعی در زندگی سیاسی تأثیر دارند. این امر، ترور را از قتل متمایز می‌کند. قتل اغلب اتفاق می‌افتد و دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که تنها در سال 2017 حدود چهارصد و شصت‌وچهار هزار نفر در سراسر جهان کشته شده‌اند.

قتل‌ها بر اثر فعالیت‌های جنایی غیرسیاسی، انگیزه‌های شخصی و یا دعاوی بین طرفین انجام می‌شود. ترورها با انگیزه‌های سیاسی انجام می‌شود، مانند تلاش برای تغییر سیاست یک دولت از طریق تغییر رهبری آن یا تلاش برای مداخله در انتخابات از طریق بازدارندگی شهروندان از رأی دادن یا شرکت به عنوان نامزد انتخاباتی.

صفحات کتاب :
252
کنگره :
‫‬‮‭HV۶۲۷۸
دیویی :
‫‬‮‭۳۶۴/۱۵۲۴‬
کتابشناسی ملی :
۹۲۹۰۲۰۵
شابک :
9786222861551
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه اهداف ترور،قتل های معاصر