کتاب علوم سلولی کاربردی pdf

مروری بر ضروریات سلول های بنیادی، سلول درمانی، پزشکی بازساختی

امتیاز
5 / 5.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
99,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب علوم سلولی کاربردی

کتاب علوم سلولی کاربردی نوشته علی گلچین، پرویز رنجبروان، لیلا روشنگر می‌باشد و انتشارات ایلک آی این کتاب را به چاپ رسانده است و در این کتاب به مروری بر ضروریات سلول‌های بنیادی، سلول‌درمانی و پزشکی بازساختی پرداخته شده است.

به‌موجب فعالیت در حیطه آموزشی و پژوهشی خود و اعتلای بیشتر علم سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و پزشکی بازساختی قدمی در حد توان برداریم. همان‌طور که میدانیم بیش از یک دهه است که رشته علوم سلولی کاربردی در مقطع دکتری تخصصی (PhD) به همت گروهی از بزرگان و دلسوزان حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی راه‌اندازی شده است و باری از روی لطف بر دوش تمامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته نهاده شده تا پرچم‌دار آموزش، پژوهش و خدمات درمان­های مبتنی بر سلول در کشور باشند.

این وظیفه معین با پیدایش دیدگاه همگرایی در علوم نوین دشواری بیشتری یافت و انتظار تعامل با رشته‌های همسو جهت ببار نشستن رسالت‌های سلول درمانی و پزشکی بازساختی ایجاد گردید.

درباره کتاب علوم سلولی کاربردی

این کتاب با هدف گشودن پنجره‌ای علمی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته علوم سلولی کاربردی و نیز دیگر رشته‌های مرتبط با سلول درمانی و فناوری سلول‌های بنیادی همچون مهندسی بافت، بیوتکنولوژی، پزشکی مولکولی، ژنتیک، هماتولوژی، ایمنی‌شناسی و گرایش‌های مختلف علوم آزمایشگاهی و زیست‌شناسی تألیف شده است. در تدوین این کتاب تلاش شده است از منابع علمی و کاربردی بهره برده و پاسخ‌های موثق و مناسبی برای سؤالات ذهنی علاقه‌مندان به علوم سلولی کاربردی و پزشکی بازساختی یافته و ارائه گردد.

لذا سوای تجربه و دانش نسبی مؤلفین تلاش شده است از راهنماها، آیین‌نامه‌ها، کتب و مقالات معتبر و ترجمه متون آن‌ها استفاده گردد. در ضمن این هدف مهم، توانا ساختن دانشجویان و فارغ‌التحصیلان این رشته جهت ارائه و معرفی این حوزه علمی به مراکز آموزشی، پژوهشی و خدمات درمانی کشور و جهان مدنظر قرار گرفته است.

آماده کردن این اثر در کنار تمامی انرژی و تلاشی که نیاز داشته پاسخی بود بر رفع یک احساس، حس مثبت از اینکه در هر صنفی که هستیم اگر با خلائی مواجه شدیم در کنار مطالبه قانونی به فکر رفع آن خلاء با اتکا بر تلاش و توانایی خویش نیز باشیم.

این کتاب در هشت فصل تدوین‌شده است و محتوای این کتاب به‌گونه‌ای در نظر گرفته شده است که مطالب آن برای آموزش دانشجویان و افزایش اطلاعات پژوهشی و خدماتی علاقه‌مندان به حوزه پزشکی بازساختی و سلول درمانی مفید و کاربردی باشد. مباحثی که آورده شده است جزء ضروریات علم پزشکی بازساختی با محوریت درمان‌ها و خدمات سلولی است که برای متخصصان رشته‌های مرتبط خصوصاً علوم سلولی کاربردی بسیار ضروری می‌باشد.

برخی از نکاتی و سؤالات مهمی که بسیاری از دانشجویان و فراگیران در کلاس‌های درسی و کارگاه‌های آموزشی مطرح می‌کنند در قالب "آیا میدانید؟" در متن کتاب پاسخ داده شده است. بااین‌حال مخاطب این کتاب می‌تواند تمامی جامعه علاقه‌مندان و متخصصین حوزه زیست‌فناوری را دربر گیرد.

گزیده کتاب علوم سلولی کاربردی

پزشکی بازساختی یا پزشکی ترمیمی شاخه‌ای از پزشکی است که روش‌هایی در جهت رشد مجدد، ترمیم و جایگزینی سلول، بافت و ارگان آسیب دیده یا ناکارآمد ارائه می‌دهد. این شاخه از پزشکی شامل مهندسی و تولید محصولاتی مبتنی بر سلول درمانی، مهندسی بافت و ارگان‌های مصنوعی می‌باشد.

اغلب در متون و منابع پزشکی از پزشکی بازساختی به‌عنوان علمی نوین و به تعابیری پزشکی آینده نام برده می‌شود اما همانند بسیاری از علوم دیگر که زمانی برای بشر تصور و خیالی بیش نبود ولی امروزه جلوه واقعیت به خود گرفته است پزشکی بازساختی نیز ریشه در حیات انسان باستانی دارد که زمانی در سومر، یونان، مصر، چین، هند و مناطقی از آمریکای جنوبی می‌زیسته‌اند. افسانه‌های یونان باستان حکایت‌هایی از قدرت شگفت‌انگیز بدن برخی انسان‌ها در ترمیم بافت‌ها و اندام‌های آسیب‌دیده دارد که امروزه قدرت سلول‌های بنیادی در ترمیم و تمایز را برای دانشمندان و علاقه‌مندان یادآوری می‌کند.

به دنبال این افسانه‌ها، فلاسفه و دانشمندان بخشی از تفکرات و نظریه‌های خود را به این شاخه از پزشکی اختصاص دادهاند. از این‌رو صدها دانشمند طی هزاران سال گذشته بر موضوع بازسازی بافت‌ها و اندام‌های بدن اندیشیده‌اند و به اقتضای زمان حیاتشان پژوهش کرده و تعاریف و توصیه‌هایی ارائه داده‌اند. برای مثال، طبیبی به نام سوشورتا 2 که صدها سال قبل از میلاد در هند کنونی می‌زیست توصیه‌هایی درزمینۀ ترمیم زخم و استفاده از جایگزین‌های پوستی از خود به یادگار گذاشته است.

صفحات کتاب :
285
کنگره :
‏‫‬‭RM۳۰۱/۳۷
دیویی :
‏‫‬‭۶۱۶/۰۴۲
کتابشناسی ملی :
9034885
شابک :
978-622-6224-90-1
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه علوم سلولی کاربردی