نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ایمونولوژی و ورزش

کتاب ایمونولوژی و ورزش نوشته لارل تی. مکینون ترجمه دکتر طاهره موسوی و مجتبی عبداللهی و منتشر توسط انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) برای دانشجویان رشته تربیت‌بدنی می‌باشد.

باتوجه به تاثیر ورزش در سلامت جسم و روان و اهمیت جنبه درمانی آن در برخی بیماری‌ها در کنار سایر روش‌های درمانی، توجه به طب ورزشی، و جنبه‌های علمی و پزشکی ورزش افزایش یافته است. شاخه ایمونولوژی و ورزش،گرایش نو و جدیدی است که به ایمونولوژی و فزیولوژیی ورزش می‌پردازد.

گزیده کتاب ایمونولوژی و ورزش

مکانیزم‌های موثر در تغییر عملکرد نوتروفیل‌ها در اثر ورزش

اسمیت و همکاران پیشنهاد کردند که افزایش دیررس و پایای تجهیز نوتروفیل‌ها به دنبال یک فصل ورزش ممکن است ناشی از تحریک سایتوکاین‌های آزاد شده در حین ورزش و یا هورمون‌های مختلفی چون اپی‌نفرین، بتاندروفین و یا هورمون رشد باشد. به عنوان مثال میزان فعالیت نوتروفیل‌ها و ترشح هورمون رشد در مردان تمرین نکرده پس از60 دقیقه ورزش متوسط به یک اندازه افزایش پیدا می‌کند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند که رها شدن هورمون رشد تا حدودی باعث تجهیز نوتروفیل‌ها در طول ورزش می‌شود. یا با این حال غلظت‌های زیاد هورمون رشد با کاهش تجهیز نوتروفیل‌ها همراه است. به نظر می‌رسد اثر ورزش در تجهیز نوتروفیل‌ها احتمالا ناشی از ایجاد تعادل بین عوامل تقویت‌کننده مثل غلظت متوسط هورمون رشد و سایر واسطه‌های منفی مثل کورتیکوستروئیدها می‌باشد. بعدا مشخص شد میانجی‌های متعددی مثل پروستاگلاندین‌ها و بتاندورفین، یک اثر دوگانه بر روی فعالیت نوتروفیل‌ها اعمال می‌کنند.

صفحات کتاب :
400
کنگره :
9الف75م/QP301
دیویی :
616/079
کتابشناسی ملی :
26873_82م
شابک :
5_162_452_964
سال نشر :
1382

کتاب های مشابه ایمونولوژی و ورزش