نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پزشکی بازساختی و زیبایی پوست

کتاب پزشکی بازساختی و زیبایی پوست نوشته علی گلچین، پرویز رنجبروان و دیگران می‌باشد و انتشارات ایلک آی این کتاب را به چاپ رسانده است.

یکی از چالش‌هایی که در زمینه پزشکی وجود دارد و همواره بخش قابل‌توجهی از افراد جامعه را درگیر خود کرده است و هزینه‌های درمانی بالایی را متحمل جامعه و سیستم‌های درمان می‌کند، مسئله سلامت پوست می‌باشد.

اهمیت ارائه راهکارهای درمانی مناسب برای درمان بیماری‌های پوستی و نیز ارتقای کیفیت آن بر جامعه علمی و دانشگاهی نیز پوشیده نیست و همواره تلاش در جهت ارائه بهترین و کارآمدترین درمان‌ها در این راستا ادامه داشته است. از جمله این رهیافت‌ها درمان‌های مبتنی بر پزشکی بازساختی است که طیفی از درمان‌های نوین را در برمی‌گیرد.  روش‌های درمانی که ترمیم و بازسازی سلول‌ها و بافت‌های آسیب‌دیده و ناکارآمد را هدف قرار می‌دهند و در جهت استفاده بهینه از محصولات مبتنی بر سلول، بافت و ژن طراحی شده‌اند.

ظهور سلول درمانی، خصوصاً استفاده از سلول‌های بنیادی، بستری برای پرورش ایده‌های جدید و ارائه درمان‌های نوین ترکیبی با محوریت محصولات بیولوژیک را ارائه داده است که می‌توانند در زمینه پزشکی بازساختی پوست و متعاقب آن زیباسازی پوست مدنظر قرار گیرند. هرچند آینده روشنی برای این زمینه از دانش نوین پزشکی می‌توان متصور شد اما رسیدن به هدف غایی آن یعنی تبدیل شدن رهیافت‌های مبتنی بر پزشکی بازساختی در درمان و جوان‌سازی پوست نیازمند تلاش‌های بیشتر محققین و پزشکان این شاخه نوین پزشکی می‌باشد.

درباره کتاب پزشکی بازساختی و زیبایی پوست

این کتاب متشکل از شش فصل می‌باشد که به گردآوری و تألیف اطلاعات مفید پیرامون موضوع پزشکی بازساختی و زیبایی در پوست پرداخته است. با توجه به تخصصی بودن موضوع تلاش شده است در تدوین مباحث سطح مخاطبین در نظر گرفته شده و مجموعه‌ای مفید از اطلاعات ارائه گردد.

در فصل اول و دوم به ترتیب ساختار آناتومیک، طبقه‌بندی پوست و خلاصه‌ای از بیماری‌های مهم پوستی موردبحث قرار گرفته است. در فصل سوم رهیافت‌های مبتنی بر پزشکی بازساختی در زمینه‌ی درماتولوژی مدنظر بوده و مبحث سلول‌های بنیادی و کاربرد آن‌ها در بیماری‌های پوستی در فصل چهارم ارائه گردیده است.

فصل پنجم کاربرد پلاسمای غنی ازپلاکت یا PRP را مورد هدف قرار داده است و در انتها استفاده از زیست مواد که بخش مهمی از موضوع کتاب را دربر می­‌گیرند در فصل ششم گنجانده شده است.

گزیده کتاب پزشکی بازساختی و زیبایی پوست

از زمانی که انسان به دنیا می‌آید و شروع به کاوش در هستی می‌کند اگر نگاهش به بدن خودش افتاد پوست بدن اولین بافت و اندامی هست که نگاه او را به خودش جلب می‌کند.

در توصیف ساختار و عملکرد پوست متون علمی بسیاری وجود دارد. با اینحال در این فصل در خصوص ساختمان پوست و متعاقب آن عملکردش به اختصار صحبت خواهیم کرد تا درک مباحث مربوط به پزشکی بازساختی و زیبایی آن راحت‌تر گردد.

ساختار و عملکرد پوست: پوست یکی از بزرگترین ارگان‌های بدن می‌باشد که ۱6 درصد وزن انسان بالغ را تشکیل و اولین سد دفاعی را در مقابل عوامل بیماریزا و محیطی تشکیل می‌دهد. پوست به‌عنوان بخشی از سیستم محافظتی بدن نقش‌های بسیار زیاد و حیاتی در بدن دارد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

احساس: انتهاهای عصبی موجود در پوست حس دما، فشار، لمس و درد را تشخیص می‌دهند. محافظت در برابر عوامل بیماریزا: سلول‌های لانگرهانس موجود در پوست بخشی از سیستم ایمنی هستند که از بدن در برابر عوامل بیماریزا محافظت می‌کنند.

جلوگیری از کم‌آبی بدن: پوست از تبخیر بیش‌ازحد آب و کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کند. تنظیم دمای بدن: پوست با تولید عرق به خنک شدن بدن کمک می‌کند. ذخیره سازی: پوست لیپیدها (چربی‌ها) و آب را ذخیره می‌کند.

سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
334
کنگره :
‏‫‭QH۵۸۸‬‬
دیویی :
‏‫‭۶۱۶/۰۲۷۷۴‬
کتابشناسی ملی :
9410688
شابک :
978-622-6224-36-9

کتاب های مشابه پزشکی بازساختی و زیبایی پوست