کتاب روسیه در آیینه فرهنگ pdf

گزیده ای از گزارش های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران درباره جامعه و فرهنگ روسیه

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روسیه در آیینه فرهنگ

کتاب روسیه در آیینه فرهنگ نوشته گروه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه است که کمک می کند این کشور را بهتر و کامل تر بشناسید. کتاب روسیه در آیینه فرهنگ یکی از کتاب های مجموعه گزارش فرهنگی است که به معرفی کشورهای مختلف می پردازد.

ارتباطات فرهنگی، یکی از ماندگارترین و مؤثرترین مناسبات انسانی است که بر پایه گفتگو و تبادل اطلاعات شکل می‌گیرد. اینگونه ارتباطات پایه و مبنایی برای تعامل انسان‌ها با یکدیگر بوده و بر سایر حوزه‌های روابط جوامع، همانند مناسبات اقتصادی و سیاسی نیز تأثیرگذار است. امروزه علیرغم رشد و توسعه دانش برشی به ویژه در حوزه ارتباطات و شکل‌گیری دهکده جهانی، برش بیش از هر زمان دیگر، نسبت به هم نوع خود بیگانه است. در این میان ریشه بسیاری از منازعات و چالش‌ها، به عدم درک صحیح از یکدیگر و کاستی‌ها و نواقص موجود در فهم و درک مشترک فرهنگی بین جوامع باز می‌گردد. بدین جهت، مطالعات فرهنگی و آشنایی با فرهنگ ملل، یکی از اولویت‌های اصلی در حوزه ارتباطات و تعاملات فرهنگی به شمار آمده و کمبود ادبیات پژوهشی فارسی در حوزه مطالعات فرهنگی ملل نیز بر این امر تأکید دارد.

در همین راستا، با اجرای برنامه جامع رصد و پایش در گروه مدیریت دانش مرکز مطالعات، نمایندگان فرهنگی موظف شده‌اند در چارچوب سرفصل‌های تعیین شده، به مطالعه و رصد مستمر «جامعه و فرهنگ» کشور محل مأموریت خود پرداخته و به‌طور منظم، گزارش‌های متنوعی را در موضوعات فرهنگی مورد نظر به سازمان ارسال کنند. اجرای این برنامه، سرمایه ارزشمندی را در شناخت جنبه‌های گوناگون فرهنگی و اجتماعی کشورهای مختلف برای سازمان به ارمغان آورده و مرکز مطالعات نیز گزیده‌ای از بهترین گزارش‌های هر یک از نمایندگی‌های فرهنگی را در مجموعه‌هایی با عنوان «کشورها در آیینه فرهنگ» منتشر می‌کند.

این مجموعه کمک می‌کند تا بتوانید جهان را بهتر بشناسید و افرادی که قصد سفر و یا تجارت با کشورهای مختلف را دارند با استفاده از این کتاب‌ها به دید بازتری نسبت به آن کشور می‌رسند. روسیه در آیینه فرهنگ، شامل ۱۴ گزارش از موضوعات فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی کشور روسیه است که اطلاعات ارزنده ای در اختیار قرار می دهد و خواننده را با این کشور از دریچه تازه ای آشنا می سازد. در بخشی از این مجموعه، تاریخچه موضوعات به رشته تحریر در آمده که از ملی گرایی روسی تا نفوذ فرهنگ و معماری اسلامی بر بناهای مذهبی را شامل گشته و در بخش های دیگر به تلاش آشکار و پنهان سیاست گذاران روسیه در معرفی این کشور به عنوان کشوری آزاد و پیشرفته اشاره دارد، که بدین منظور از آموزش زبان روسی و حمایت از دوستداران روسیه در کشورهای دور و نزدیک بهره می جوید.

همچنین، سیاست های فرهنگی حاکم، در مکان های پر ترددی از جمله مترو مسکو، به منظور آشناسازی مردم این کشور و نیز گردشگران فراوانی که همه ساله از شهرهای مهم آن بازدید می کنند از دیگر مباحث این مجموعه است.

گزیده کتاب روسیه در آیینه فرهنگ

در دوران آموزش، سیستم ثابتی از ارزش ها برای جوانان شکل می گیرد. ازاین رو، ارایه خدمات آموزشی به دانشجویان خارجی یکی از مهم ترین ابزارهای قدرت نرم در روسیه در نظر گرفته شده است. در روسیه ارزش و کیفیت آموزش بسیار جالب به نظر می رسد.

ظرفیت های آموزشی، به ویژه در زمینه ریاضیات کاربردی و فیزیک، در برخی مناطق کم نظیر است. این ظرفیت ها با برآوردهای بین المللی و داده های آماری در مورد دانش آموزان و موفقیت های آن ها در آینده مطابقت زیادی دارد که می توان برای نمونه به ثبت اختراعات و نتایج فعالیت های پژوهشی مؤسسات مختلف اشاره کرد.

سال نشر :
1399
صفحات کتاب :
234
کنگره :
‭DK268/3‬
دیویی :
‭914/70384‬
کتابشناسی ملی :
7538479
شابک :
‭978-964-439-807-0‬

کتاب های مشابه روسیه در آیینه فرهنگ