امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
120,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فوبیا دندانپزشکی 

کتاب فوبیا دندانپزشکی "درمان شناختی رفتاری"، اثر مونا (زهره) آیانی صفت؛ در سه بخش و پانزده فصل به عناوین و موضوعاتی نظیر؛ پیشینه و ویژگی‌های بالینی بیماری و علت‌شناسی، علائم، ویژگی‌های بالینی و پیامدها، فوبیای تزریق داخل دهانی، اضطراب دندانپزشکی در کودکان و نوجوانان، درمان‌ها، درمان‌شناختی رفتاری چندوجهی، اثرات درمان‌شناختی رفتاری، جنبه‌های فرهنگی، اقدامات پیشگیرانه و تحقیقات آینده، پیشگیری از فوبیای دندانپزشکی، تحقیقات و برنامه‌های آینده و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

گزیده کتاب فوبیا دندانپزشکی

علت‌شناسی فوبیای دندانپزشکی
مقدمه
به منظور درک علت‌شناسیِ ایجاد ترس و فوبیای دندانپزشکی، باید جنبه‌های روان‌شناختی و بین فردی در مشاوره دندانپزشکی را در نظر گرفت. ممکن است جنبه‌های روان‌شناختی بر ارزیابی، احساسات و رفتار اجتنابی بیمار در موقعیت تأثیر بگذارد. تئوری‌هایی در مورد این که چگونه واکنش‌های ترس تحریک می‌شوند و چگونه افراد با موقعیت‌های اضطراب‌زا کنار می‌آیند نیز مهم هستند.

جنبه‌های روانی و بین فردی درمان دندان
با در نظر گرفتن احتمال خطر واقعی، درمان دندان در حقیقت نباید تهدید کننده باشد. با این حال، با در نظر گرفتن جنبه‌های مختلف درمان دندانپزشکی، دلایلی مبنی بر این وجود دارد که باور کنیم که درمان‌های دندانپزشکی باعث ایجاد مکانیسم‌های غریزی بقا می‌شود. نظریه داروین نشان می‌دهد که توانایی یادگیری ترس ممکن است بخشی از فرآیند تکامل و درک موقعیت‌هایی باشد که در گذشته بقای انسان را تهدید کرده است، حتی امروز نیز انسان به آسانی ترسیدن را می‌آموزد. در این زمینه، جنبه‌های درمان دندانپزشکی، و همچنین سایر روش‌های پزشکی، ممکن است مکانیسم اصلی بقا مرتبط با پاسخ تهاجمی یا گریز را که در معرض اجسام نوک تیز فعال می‌شوند و ممکن است باعث درد بالقوه و آسیب‌های بدنی شود را تحریک کند.

یکی دیگر از جنبه‌های درمان دندانپزشکی، موقعیت قرارگیری بدن است که ممکن است تهدیدکننده به نظر برسد و همچنین احتمال انسداد مجاری تنفسی وجود دارد. دندانپزشک اغلب مجبور است اقداماتی روی بافت نرم دهان و دندان فرد انجام دهد که نیاز به دقت بالایی دارد. دندانپزشک برای انجام این کار باید زمینه کاری مناسب با نور مناسب و امکان دسترسی به هر بافت پاتولوژیک با وسایل کافی داشته باشد، این موضوع ممکن است نیاز به موقعیت بدنی داشته باشد که پذیرش آن برای بیمار دارای اضطراب دندانپزشکی دشوار است.. . 

صفحات کتاب :
‫۳۷۰
کنگره :
‏‫‬‮‭RK۵۳
دیویی :
‏‫‬‮‭۶۱۶/۸۵۲۲۵
کتابشناسی ملی :
۹۷۰۳۳۵۶
شابک :
978-622-8091-84-6
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه فوبیا دندانپزشکی