نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آموزش جامع قرآن (جلد پنجم)

کتاب آموزش جامع قرآن (جلد پنجم)، توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران (گروه علمی قرآن) تهیه و تنظیم شده که شامل دروس متعددی است که به تفسیر و قرائت سوره‌های مختلف قرآن و به مباحث رسم و ضبط می‌پردازد که بخش مهمی از مهارت‌های قرائت به آن وابسته است.

مباحث قرائت این جلد نیز مانند چهار جلد قبلی، مهارت محور مسئله محور و سوره محور ارائه می‌شود. در این جزوه شاهد ورود سوره‌های قرآن به مرحله جامعه‌پردازی و تشکیل حکومت اسلامی در مدینه هستیم و با تمرکز بر سوره‌های بقره (نزول (۸۷)، آل عمران (نزول (۸۹) و احزاب (نزول (۹) تلاش شده تا برخی از مؤلفه‌های اجتماع پردازی و استقرار حکومت اسلامی در قرآن‌شناسایی، به اطلاع طلاب محترم رسانده شود.

در این سوره‌ها بر تنظیم مناسبات میان مسلمانان به خصوص روابط خانوادگی، مناسبات با رهبر جامعه اسلامی، رابطه مسلمانان با اهل کتاب روابط ایشان با مشرکان و کافران معاند تأکید شده است. این کتاب به طور کلی با هدف ارتقاء فهم و مهارت‌های قرآنی مخاطبان طراحی شده و شامل تمرینات و نکات آموزشی برای یادگیری بهتر قرآن است.

گزیده کتاب آموزش جامع قرآن (جلد پنجم)

(وَبَشِّرِ الَّذینَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ کُلَّمَا رُزقُوا مِنْهَا مِن ثَمَرَةٍ رِزْقًا قَالُوا هَذَا الَّذی رُزقْنَا مِن قَبْلُ وَأُتُوا بهِ مُتَشَابهَا وَلَهُمْ فِیهَا أَزْوَاجُ مُطَهَّرَةٌ وَهُمْ فِیهَا خَالِدُونَ) آیه 25

و به کسانی که ایمان آورده‌اند و {کارهای} شایسته انجام داده‌اند، مژده ده، که بوستان‌هایی {از بهشت} برای آنان است که از زیر {درختان}ش نهرها روان است. هر گاه میوه‌ای از آن، به آنان روزی داده شود، می‌گویند: «این چیزی است که از پیش به ما روزی داده شده بود.» و از آن (روزی) به آنان داده شده، در حالی که همگون است؛ و در آن (باغ‌های بهشتی) برایشان همسرانی پاکیزه است در حالی که آنان در آنجا ماندگارند.

درسی از سوره

محور اصلی آیات این درس چیست؟ چه ارتباطی با سوره و مقصود آن دارد؟

دانستیم که غرض سوره بقره، راهنمایی پرهیزکاران برای تشکیل جامعه اسلامی است. پس از آن که در آیات نخستین، گروه‌های مختلف جامعه را برسه قسم دانست و راهنمایی‌های سوره بقره را مخصوص متقین معرفی کرد، مردم را به توحید بندگی دعوت کرد و ضمن اشاره به نقش‌های ربوبیت خدا، به جایگاه قرآن تأکید کرد و برای اثبات وحیانی بودن قرآن، تحدّی کرد.

صفحات کتاب :
302
کنگره :
‭BP۶۵/۲‬
دیویی :
‭۲۹۷/۱۰۷‬
کتابشناسی ملی :
۷۶۵۴۳۸۶
شابک :
978-600-378-353-9
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه آموزش جامع قرآن (جلد پنجم)