نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آموزش جامع قرآن (جلد دوم)

کتاب آموزش جامع قرآن (جلد دوم)، توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، (گروه علمی قرآن) تهیه و تنظیم شده و شامل دروس متعددی است که به تفسیر و قرائت سوره‌های مختلف قرآن می‌پردازد که این دروس مربوط به سوره‌های عبس، قدر، شمس، بروج، تین، قریش، قیامت و ق، با شماره‌گذاری و صفحات مشخص می‌باشد.

همچنین به موضوعاتی نظیر قرائت و تلاوت، مهارت‌افزایی، تفسیر آیات، آموزه‌های زندگی، نکات و تذکرات استاد، آشنایی با سوره‌ها و معرفی هر سوره، تعداد آیات و موضوعات اصلی آن و به بررسی ویژگی‌های خاص هر سوره و تأثیر آن بر زندگی مؤمنان پرداخته است. این کتاب به‌طور کلی با هدف ارتقاء فهم و مهارت‌های قرآنی مخاطبان طراحی شده و شامل تمرینات و نکات آموزشی برای یادگیری بهتر قرآن است.

گزیده کتاب آموزش جامع قرآن (جلد دوم)

مباحثی از علوم قرآن

چه دلیلی بر وحیانی بودن محتوا و الفاظ قرآن وجود دارد؟

همان گونه که در آیات فوق گذشت. آنچه پیامبر(ص) به عنوان قرآن به برای مردم عرضه می‌کنند، همگی وحی الهی است. اکنون سوال پیش می‌آید که آیا صرفا محتوای قرآن وحیانی است و الفاظ قرآن ساخته پیامبر(ص) است، یا محتوا و الفاظ، همگی وحیانی و از مصدر وحی‌اند؟ دانشمندان معتقدند که لفظ و محتوای قرآن به طور کامل وحیانی بوده و پیامبر(ص) در این زمینه هیچ دخالتی نداشته است. از میان دلایلی که در این باره اقامه شده می‌توان به دو دلیل اشاره کرد:

دلیل اول: استفاده از تعابیر «قول» و «کلام» نسبت به وحی قرآنی

قرآن کریم، از آیات خویش پیش از رسیدن به دست رسول اکرم(ص) به عنوان «قول» یاد کرده است. چنان که درباره‌ی جبرئیل که نازل کننده‌ی قرآن است فرموده: «إِنَّهُ لَقَولُ رَسُولٍ کَرِیم»، و در جای دیگر در مورد خود قرآن بیان فرموده که: «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا». این گونه تعابیر به خوبی نشان می‌دهند که معانی و الفاظ قرآن همگی از سوی خدای حکیم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده است.

از سوی دیگر مأمور بودن پیامبر(ص) به «قرائت»، «تلاوت» و «ترتیل» قرآن برای مردم در برخی آیات نشان می‌دهد که ایشان موظف بوده متن کلام دریافت شده را که در قالب الفاظ برایشان نازل شده بود، به همین سه شکل. یعنی: قرائت، تلاوت و ترتیل. بر مردم بخواند؛ زیرا این سه لفظ حاکی از آن است که پیامبر(ص) عبارت‌ها و الفاظی را که دیگری تنظیم کرده است بازگو می‌کند، نه این که خود الفاظ قرآن را تولید کرده باشد.

کتابشناسی ملی :
۷۶۵۴۳۸۶
شابک :
978-600-378-339-3
سال نشر :
1400
صفحات کتاب :
253
کنگره :
‭BP۶۵/۲‬
دیویی :
‭۲۹۷/۱۰۷‬

کتاب های مشابه آموزش جامع قرآن (جلد دوم)