نظر شما چیست؟

معرفی کتابآموزش جامع قرآن (جلد چهارم)

در  جلد چهارم از کتاب آموزش جامع قرآن با توجه به این که در سه جلد قبلی مهارت طلاب و خوانندگان محترم در زمینه قرائت و زیباخوانی قرآن بیشتر شده است و مباحث فصیح‌خوانی، صحیح‌خوانی و زیبا خوانی در سه جلد گذشته به اتمام رسیده است، به مباحث مربوط وقف و ابتدا پرداخته شده است. 

جلد چهارم از کتاب آموزش جامع قرآن زمان بیشتری برای مباحث تفسیری و مفاهیم در نظر گرفته شده است و حجم مطالب تفسیری و فراتفسیری نسبت به جلدهای گذشته بیشتر می‌باشد. و باتوجه به آموزش‌های گذشته اساتید محترم می‌توانند ارائه برخی مباحث تفسیری را به طلاب واگذار کنند. 

لازم به ذکر است؛ اساتید و طلاب محترم توجه داشته باشند که اختصاص زمان بیشتر به مباحث تفسیری، نباید اهمیت قرائت روزانه و مداوم قرآن و نیز تکرار و تمرین در این زمینه را کاهش دهد. 

گزیده کتاب آموزش جامع قرآن (جلد چهارم)

غرض سوره لقمان

راهنمایی محسنان و انگیزش آنها به سوی شکرگزاری بیشتر در برابر نعمت‌های الهی است، همچنین کیفیت ارتباط با والدین، و چگونگی رفتار اجتماعی با غیرمومنان با لحاظ فاصله‌ی اعتقادی هرچه بیشتر از جامعه‌ی مشرک مدّنظر خدای متعال می‌باشد.

گزارش محتوای سوره

غرض بالا با چهار بخش زیر محقق می‌شود:

بخش اول: آیات 1تا5(اشاره به هدف سوره)

در این آیات هدف از نزول سوره را هدایت نیکوکاران و رحمتی معنوی برای آنها می‌شمرد. نیکوکارانی که سه ویژگی شخصیتی دارند؛ اقامه مستمر نماز، پرداخت صدقه و انفاق و یقین به رستاخیز،

بخش دوم: آیات6تا11(اشاره به تقسیم مردم به ستمگر و مومن و صالح و قطعی بودن عذاب گروه اول)

در این بخش مردم را به دو گروه ستمگر، یعنی کسانی که می‌کوشند مردم را به هر وسیله‌ای از راه خدا باز دارند و این راه را مسخره می‌کنند و در مقابل آیات الهی با استکبار رو می‌گردانند، و گروهی که ایمان و عمل صالح انجام می‌دهند، تقسیم کرده است. پیامبر(ص) را مأمور تهدید گروه اول به عذاب الهی و بشارت به بهشتی بودن گروه دوم و رحمت خدا و نعمت‌های بهشتی به آن‌ها می‌کند.

سپس با بیان این‌که این وعده‌ها را خدای غلبه‌ناپذیر و حکیم می‌دهد، نمونه‌هایی از قدرت خود را در آفرینش انواع مخلوقات یادآور می‌شود و دسته‌ی ستمگر را در برابر این سؤال قرار می‌دهد که آیا برای غیر خدا مخلوقی سراغ دارند!

صفحات کتاب :
302
کنگره :
2/BP65
دیویی :
297/107
کتابشناسی ملی :
7426178
شابک :
978-600-378-352-2
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه آموزش جامع قرآن (جلد چهارم)