نظر شما چیست؟

معرفی کتابآموزش جامع قرآن (جلد سوم)

 با توجه به عظمت قرآن و حجم زیاد آیات و سوره‌ها امکان بررسی تمام آیات قرآن در این مجموعه چهار جلدی آموزش جامع قرآن ممکن نیست. به همین دلیل برخی سوره‌ها گزینش شده و در مورد سوره‌های طولانی نیز به بررسی مفاهیم و قرائت برخی از آیات مهم آن بسنده شده است. ملاک گزینش  سوره‌ها و آیات نیز، کاربردی بودن آن‌ها برای مخاطب موردنظر و ارتباط بیشتر آیات با تغییر و تحول مردم بوده است.

برخلاف جلد یک و دو، کتاب آموزش جامع قرآن که بیشتر محوریت مباحث قرائت بر صحیح‌خوانی آیات بود، مباحث قرائت در جلد سوم آموزش جامع قرآن بر تجوید وزیباخوانی متمرکز شده است.

گزیده کتاب آموزش جامع قرآن (جلد سوم)

غرض سوره فاطر

ایجاد صفت خشیت (ترس ناشی از درک عظمت و شکوه پروردگار) در مخاطبان.

گزارش محتوای سوره

غرض یاد شده با پنج بحش زیر به سامان می‌رسد:

بخش اول: آیات1تا4( قدرت‌نمایی شکوه‌مند پروردگار یگانه)

در ابتدا به قدرت و شکوه خدا در ایجاد آسمان‌ها و زمین و آفرینش و تفاوت گونه‌های فرشتگان و بسط و قبض رحمت الهی اشاره دارد که بدون هیچ مانعی محقق می‌شود و در نهایت مرجعیت مطلق او را در همه امور، مورد تأکید قرار می‌دهد.

بخش دوم: آیات5تا9(قدرت خدا بر محشور کردن همه انسان‌ها)

با تأکید بر قدرت خدا بر حشر عمومی بشر، انسان‌ها را از فریفته شدن به دنیا و شیطان برحذر می‌دارد.

بخش سوم: آیات10تا17(خدا، یگانه منبع عزت)

با یادآوری انگیزه عزت‌خواهی انسان‌ها، راه به دست آوردن عزت را، اراده و خواست خدا می‌شمرد. در ضمن، ناتوانی بت‌ها و معبودی‌های دیگر و نیز فقر همه انسان‌ها را یادآور می‌شود، تا نشان دهد که تنها راه کسب عزت خداست.

بخش چهارم: آیات18تا30(نقش خشیت در پذیرش دعوت پیامبر(ص))

به نقش خشیت در پذیرش دعوت پیامبر(ص) پرداخته و تفاوت مردم در پذیرش انذارهای فرستاده الهی و هدایت‌های قرآن را بیان، و آثار مثبت پذیرش هشدارهای او را تبین می‌کند.

صفحات کتاب :
262
کنگره :
BP65/2
دیویی :
297/107
کتابشناسی ملی :
7426178
شابک :
978-600-378-351-5
سال نشر :
1400

کتاب های مشابه آموزش جامع قرآن (جلد سوم)