کتاب خشت نو

تحول بنیادین آموزش و پرورش در اندیشه‌ی حضرت آیت‌‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مدّظلّه‌العالی)

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
54,000
خرید
180,000
15%
153,000
نظر شما چیست؟

کتاب خشت نو به همت محمد شهریاری به نگارش در آمده و انتشارات انقلاب اسلامی با ادراک ضرورت تجهیز کنشگران جبهه ی انقلاب اسلامی در ساحت تعلیم و تعلّم و در راستای رسالت خطیر خود درزمینه ی بسط، تولید و توسعه ی ادبیّات و جریان سازی علمی در زمینه ی معارف و مسائل انقلاب اسلامی با اتّکاء به اندیشه ی متعالی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّهالعالی) به تولید و انتشار این اثر با مضمون بررسی تحوّل بنیادین در آموزش و پرورش مبادرت نموده است.

معرفی کتاب خشت نو

بی تردید، تغافل، تهاون و مسامحه در خصوص مسائل و چالش های خُرد و کلانِ نظام آموزش و پرورش _این نهاد حسّاس و استراتژیکِ تأمین و تربیت نیروی انسانی کشور_ خسارت جبران ناپذیری را در مسیر حفظ و انتقال فرهنگ و ارزش های اسلامی و بازتولید هویّت اسلامی و انقلابی در نسل های جدید و تحقّق اهداف و آرمان های حاکمیّت اسلامی به بار خواهد آورد.
بنابراین اصلاح ضعف ها و کاستی های نظام تعلیم و تربیت و نیز پیگیری تحوّل بنیادین آن، امری خطیر و تعیین کننده است که بیش از پیش باید نخبگان، عالمان و اندیشمندان و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت کشور به آن عنایت داشته باشند.
نظر به این مهم، اثر حاضر با عنوان «خشتِ نو»، بیانات راقی و راهگشای رهبر معظّم انقلاب اسلامی درباره ی آموزش و پرورش که در واقع، مجموعه ای جامع از نقشه، طرح و راهبردها و سیاست های نظام در امر تحوّل بنیادین آموزش و پرورش است را پیش روی متصدّیان و دغدغه مندان عرصه ی تعلیم و تربیت کشور قرار داده است. در این اثر که به صورت تمام شماری (استقرای تام) و رجوع به تمامی بیانات، پیام ها و ابلاغیّه های معظّمٌ لّه از ابتدای دهه ی 60 تا سال 1401، تدوین شده است، تمامی بیانات ایشان درباره ی نهاد آموزش و پرورش استخراج شده و از منظر تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، ساختار و سازمان داده شده است.

خلاصه کتاب خشت نو

نظام تعلیم و تربیت، مبدأ تحوّلات جامعه و خاستگاه تشکیل خصوصیّات هویّتی و فرهنگی جامعه است. ازاین رو، عموماً مصلحان جوامع، تغییر و دگرگونی جامعه را از اصلاح و تحوّل نهاد آموزش و پرورش پی گرفته اند. امّا باید اذعان داشت که به رغم مجاهدت فراوان در مسیر تحوّل نظام آموزش و پرورش کشور، بنا بر تأکید متخصّصان و دلسوزانِ ساحت تعلیم و تربیت، وضعیّت این نهاد با کارکرد مطلوب آن فاصله ی زیادی دارد و نقایص و کاستی های آن در امر تربیت و آموزش، خصوصاً در زمینه و زمانه ی کنونی، کاملاً مشهود است. با وجود پیگیریِ مجدّانه ی حضرت آیت الله خامنه ای _که بحق ایشان را باید مصلح و تحوّل خواه بزرگِ آموزش و پرورش ایران نامید_ برای اجرای برنامه ی تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، این امر خطیر آن چنان که باید (به دلیل دشواری کار یا دلایل دیگر)، از سوی مسئولین ذی ربط دنبال نشده است و عمدتاً تا مرحله ی تمهید و تدارک مقدّمات ضروری تحوّل همچون تدوین اسناد تحوّلی و مواردی از اصلاحات سطحی و ساختاریِ آموزش و پرورش، پیش رفته است.
کتاب خشت نو، در چهار فصل با عناوین و توضیحات مختصر زیر به بیان اندیشه های رهبر معظم انقلاب در این باره می پردازد:
گفتار اوّل (درباره‌ی جایگاه و کارکرد آموزش و پرورش در جامعه)، گفتار دوّم (درباره‌ی لزوم و ضرورت تحوّل در آموزش و پرورش)، گفتار سوّم (درباره‌ی معنا و مختصّات تحوّل در آموزش و پرورش) و گفتار چهارم (درباره‌ی ضروریّات و بایسته‌های تحوّل در آموزش و پرورش) تدوین شده است. 
بحث از «جایگاه و اهمّیّت کارکرد نهاد آموزش و پرورش» در گفتار اوّل، زمینه‌ساز بحث از «اهمّیّت و ضرورت تحوّل آموزش و پرورش» در گفتار دوّم است. مخاطب با ادراک نقش حسّاس نهاد آموزش و پرورش در سرنوشت جامعه، به اهمّیّت کارآمدسازی، تحوّل و تعالی این نهاد واقف شده و با این دغدغه بحث لزوم و ضرورت تحوّل را پی خواهد گرفت. پس از تشریح دلایلِ نیازمند تحوّل بودنِ آموزش و پرورش، نوبت به ادراک معنا و مختصّات تحوّل است. بنابراین در گفتار سوّم، مراد، منظور و معنای تحوّل در بیان معظّمٌ‌لّه و ملاحظات مربوط به چیستی تحوّل آمده است.
در گفتار چهارم، در واقع بخش اصلی کتاب است و حاوی حدود هشتاد توصیه‌ی معظّمٌ‌لّه ناظر به اصلاح و تعالی آموزش و پرورش و کارآمدسازی آن است. این هشتاد توصیه، حسَب اشتراکِ مضمون، ذیل عناوینی چون فلسفه‌ی آموزش و پرورش، اهداف آموزش و پرورش، سند تحوّل بنیادین، معلّم، دانشگاه فرهنگیان، برنامه‌ی آموزشی و درسی، مدیریّت آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، مسئله‌ی پرورشی، مسئله‌ی استعدادهای درخشان و مسئله‌ی نفوذ در آموزش و پرورش، سازمان داده شده است.

خرید کتاب خشت نو

نسخه چاپی کتاب خشت نو را می توانید از طریق سایت و یا نرم افزار فراکتاب خریداری کنید و از خواندن آن بهره مند گردید.

برشی از متن کتاب

من همّتم این است که ارزش گذاری معلّم، همان ارزش گذاری اسلامی باشد. جامعه ی ما نیاز دارد که به معلّم احترام کند و معلّم را تکریم کند. اگر ولیّ دانش آموز برای معلّم به معنای واقعی کلمه احترام قائل شد، آن دانش آموز هم سر کلاس و بعد از کلاس نسبت به معلّم همین احساس را خواهد داشت. ما این را لازم داریم. این برای شما از همه ی امتیازات مادّی بالاتر است. امام بزرگوار ما حکیم بود. امام یک حکیم به معنای قرآنی بود. حکیم یعنی آن کسی که حقایقی را مشاهده می کند که از چشم های دیگران مغفولٌ عنه است؛ پوشیده است. کلمات او، کلماتی ممکن است ساده به نظر بیاید، امّا هر چه می شکافید، می بینید لایه ها و عمق های بیشتری دارد. امام این جوری بود... امام که یک حکیم بود، گفتند: «معلّمی شغل انبیا است.» این، خیلی حرف بزرگی است. من می خواهم در جامعه ی ما شأن تعلیم و تربیت همان شأنی بشود که اسلام قرار داده است. اینی که نقل شده است که فرمود: «من علّمنی حرفاً فقد صیّرنی عبداً» _البتّه من نمی دانم سند این روایت چه هست و چگونه است و چقدر متقن است، امّا حرف، حرف درستی است_ همین است که انسان با آموختنِ از کسی، در واقع یک مرحله ای را پشت سر می گذارد که جا دارد به خاطر آن مرحله خود را بنده و خدمتگزار آن هدایت کننده و راهنما بداند و قرار بدهد. حرف اصلی این است. 
آنچه که به معلّم ارزش می دهد، چند چیز است؛ یکی از این ها عبارت است از این که مادّه ی خامی که در دست معلّم است و با کار خود و تلاش خود می خواهد او را به محصول نهایی برساند، یک مادّه ی بی جان نیست؛ انسان است. این خیلی مهم است. یک وقت انسان یک مادّه ی جامد را با تلاش خود، ابتکار خود، عرق ریختن و ساعت ها صرف کردن، تبدیل می کند به یک محصول مطلوب؛ که به جای خود ارزشمند است. یک وقت این مادّه ای که دست ما است، یک موجود انسانی است، با استعدادهایش، با عواطفش، با احساساتش، با ظرفیّت های فراوانی که در یک انسان وجود دارد. این نوجوان ممکن است فردا کسی مثل امام بزرگوار ما بشود، ممکن است یک مصلح اجتماعی بشود، ممکن است یک دانشمند برجسته بشود، ممکن است یک انسان صالح و والا بشود. همه ی این استعدادها در مجموعه ی نوجوانان و کودکانی که در اختیار معلّم قرار می گیرند، وجود دارد. ما می خواهیم این استعداد را به فعلیّت برسانیم؛ ببینید چقدر این کار مهم است. بیشتر خطابم به عامّه ی مردم ما است، به قشرهای مختلف جامعه ی ما است؛ قدر معلّم را بدانند، منزلت معلّم را بشناسند.

دانلود کتاب خشت نو

نسخه الکترونیکی کتاب خشت نو را می توانید از طریق نرم افزار فراکتاب دانلود کنید و سپس آن را در کتاب خوان فراکتاب مورد مطالعه قرار دهید.

دانلود کتاب خشت نو

مشخصات کتاب خشت نو در جدول زیر آورده شده است:

مشخصات
ناشر: انقلاب اسلامی
نویسنده: محمد شهریاری
تعداد صفحه: 255
موضوع: سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
قالب: چاپی و الکترونیک

 

صفحات کتاب :
255
کنگره :
‏‫‬‭‭DSR۱۶۹۲
دیویی :
‏‫‬‭‭۹۵۵/۰۸۴۴
کتابشناسی ملی :
9377857
شابک :
9786225503182
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه خشت نو