امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
36,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب ایران و افغانستان: فرصت ها و تهدیدها (جلد اول)

نویسنده کتاب ایران و افغانستان: فرصت ها و تهدیدها (مجید جلالی مهر) در مقدمه این گونه بیان می کند:

روند مذاکرات با طالبان در راستای ایجاد یک افغانستان مدرن نزدیک به دو دهه است. که به مهم‌ترین دغدغه سیاست‌مداران افغانستان تبدیل شده است. با شکست طالبان در شهریور (سنبله) ۱۳۸۱ توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا و تشکیل کنفرانس بن چشم انداز افغانستانی نوین چندان دور از انتظار نبود اما کاستی‌های موافقت نامه بن و سرخوردگی طالبان منجر به ظهور دور جدیدی از درگیری ها با ماهیتی متفاوت تر شد.

ظهور قدرتمند طالبان در میدان نبرد که تغییر رویکرد نسبت به این گروه را رقم زد از یک سو و تداوم درگیری و رسیدن به این درک که در جنگ کنونی پیروز نظامی وجود ندارد، گزینه راه حل سیاسی را تقویت کرد. همین امر سرآغاز دور جدیدی از گفت و گوهای مربوط به ایجاد افغانستان مدرن شد. اما با روی کارآمدن طالبان و خروج نیروهای آمریکایی دغدغه های بسیاری در خصوص ایجاد افغانستانی مدرن و پویا به وجود آمد و آنچه بیش از بیش برای نگارنده دغدغه است این است که افغانستان به عنوان کشوری پهناور و دارای منابع طبیعی غنی و پتانسیل رشد و شکوفایی چه تهدیدها و فرصت‌هایی را برای رشد و شکوفایی پیش‌روی خود متصور است.

گزیده کتاب ایران و افغانستان: فرصت ها و تهدیدها (جلد اول)

رسانه

با سقوط طالبان بستر مناسبی برای فعالیت‌های رسانه ای چاپی شنیداری دیداری در افغانستان به وجود آمد که هم اکنون تعداد زیادی از آن‌ها بدون اعمال نظارت مستقیم حکومت و در یک محیط نسبتاً آزاد فعال هستند. اسامی برخی از خبرگزاری ها عبارت اند از: آژانس های اطلاعاتی باختر ،هندوکش ،پژواک خبرگزاری‌های صدای افغان ،بخدی وخت، روز بست باستان در کنار رادیو و تلویزیون ملی افغانستان حدود پنجاه شبکه تلویزیون خصوصی و بیش از نود شبکه رادیویی مجوز فعالیت گرفته اند.

شبکه های تلویزیونی طلوع، لمر، نگاه وطن، تمدن افغان، شمشاد ،آرزو نور یک آینه کوثر دعوت سپا و شبکه های رادیویی سلام وطن دار، ندا، کاپیسا اف ام، آرمان اف ام، صبح به خیر افغانستان و آموزگار از جمله رسانه های معروف دیداری و شنیداری این کشور هستند. رسانه های چاپی افغانستان نیز بیش از ۳۵۰ نشریه جواز انتشار دریافت کرده اند از جمله آرمان ملی اصلاح، انیس، راه نجات اتفاق اسلام، سروش ملت اراده افغانستان چراغ امید فردا ماندگار، هشت صبح و کابل

تایمز (طیبی ۱۳۹۰ ۱۱۴ -۱۱۲).

صفحات کتاب :
۲۵۴
کنگره :
‏‫‬‮‭DS۳۷۱/۳
دیویی :
‏‫‬‮‭۹۵۸/۱۰۴۶
کتابشناسی ملی :
۸۹۷۱۵۰۶
شابک :
978-622-310-24-17
سال نشر :
۱۴۰۱

کتاب های مشابه ایران و افغانستان: فرصت ها و تهدیدها (جلد اول)