نظر شما چیست؟

معرفی کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی

کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی تألیف جناب آقای دکتر منوچهر محمدی دانشیار محترم دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو شورای علمی گروه مطالعات انقلاب اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

وقوع انقلاب اسلامی در دهه های پایانی قرن بیستم، قرنی که از آن به عصر پایان ایدئولوژی ها و پایان تاریخ تعبیر می‌شد بان موجی خروشان بر اندیشه ها و نظریه های مادی گرایانه غربی و شرقی فرو آمد و باطی نو در افکند.

این انقلاب که بر خلاف دیگر انقلاب‌های مدرن از رویکردی دینی و معنوی برخوردار بود از اساس نگرش دنیا محورانه و مادی گرایانه حاکم بر نظام تعامل جهانی را به چالش کشانید و موجی از امید و شور در میان ملل محروم جهان و جوامع اسلامی به وجود آورد لذا از همان ابتدا با مخالفت ها کارشکنی ها فضاسازی ها و فشارهای سیاسی تبلیغاتی، نظامی، فرهنگی و اقتصادی قدرت های سلطه جو به خصوص دولت فزون طلب آمریکا و رسانه های صهیونیستی جهانی مواجه گردید؛ لکن علی رغم این اقدامات و فشارها امروز پس از ربع قرن از تحقق این معجزه قرن بیستم شاهد به بار نشتن ثمرات سیاسی و فرهنگی آن در اقصا نقاط جهان در قالب راهپیمایی ها و ابراز انزجار از اقدامات یک جانبه و استکباری آمریکا در جهان و حمایت فراگیر از ملت مظلوم فلسطین در مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی و افزایش روند آگاهی اسلامی در قالب ظهور اسلامی سیاسی در جهان اسلام هستیم.

 این اثر در بازتاب جهانی انقلاب اسلامی پی آن است تا بازتاب و آثار جهانی انقلاب عظیم اسلامی را در حد توان به تصویر بکشد. مطالعه این اثر ارزشمند را به کلیه محققان علوم سیاسی به خصوص دانشجویان و محققان حوزه مطالعات انقلاب اسلامی اکیداً توصیه می کنیم. امید است که مقبول نظر خوانندگان فرزانه قرار گیرد. 

گزیده کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی

کشوری مانند ایران دارای قدرت فرهنگ و تمدن دیرینه می باشد و متجاوز از یک صد سال سابقه مبارزاتی علیه حکام وقت داشته و حداقل دو پیروزی را بر حکام عصر خود در نهضت مشروطه و ملی شدن صنعت نفت تجربه کرده و از دوران صفویه با اقتدار فزاینده علمای شیعه نوعی قدرت اجتماعی به موازات قدرت سیاسی تحمل گردیده و رشد یافته است؛ و بهتر از آن، برخورداری از رهبر بی نظیری همچون امام خمینی در این دوران، همه دست به دست هم داده و کمک کرده است تا این انقلاب به پیروزی برسد.

مجموعه چنین شرایطی حداقل در حال حاضر در سایر کشورها و جوامع اسلامی فراهم نیست؛ بنابراین تکیه به تئوری دومینو نباید به معنای عدم موفقیت انقلاب اسلامی در صدور انقلاب تلقی گردد.

حوادث و اتفاقاتی که بلافاصله و آن هم به حالت عکس العمل در بیشتر کشورهای اسلامی رخ داد خود بر این امید و تصور نابجا افزود. حوادث کربلا، نجف و کوفه در سال ۱۹۸۰ وحادثه اشغال مسجد الحرم در ۱۹۷۹ و به دنبال آن آتش زدن سفارت آمریکا در اسلام آباد و تظاهرات و شورش های منطقه نفت خیز الحصا در عربستان جریان کودتای نافرجام در بحرین و ... همه از جمله حوادثی بودند که بر احتمال تحقق نظریه دومینو می افزود.

اما از دیدگاه غرب و رسانه های غربی انقلاب اسلامی و پیام های این انقلاب بر پایه بنیادهای شیعه شکل گرفت.

هر چند با وجود روحیه قوی غرب ستیزی و به ویژه مخالفت با آمریکا و پیگیری اصل؛ نه شرقی - نه غربی؛ این امر کاملاً طبیعی می‌نمود در عین حال از همان نخستین روزهای انقلاب تصویری جهانی از انقلاب ارائه شد که در آن آمال و آزوهای جهانی ملت ها نیز ترسیم شده بود از دیدگاه امام انقلاب اسلامی ریشه در اعتقادات مشترک اسلام داشته و مربوط به تمام مستضعفان عالم بود. 

کتابشناسی ملی :
‏‫‬‭م۸۵-۲۸۳۵۱
شابک :
964-8352-48-8‏
سال نشر :
۱۳۸۵
صفحات کتاب :
۵۷۲
کنگره :
DSR۱۵۶۴‭‬ ‭/ت۲‏‫‬‭‬‭م۳
دیویی :
‏‫‬‭‬‭۹۵۵/۰۸۳

کتاب های مشابه بازتاب جهانی انقلاب اسلامی