امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
25,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب داستان‌های دیدنی، جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن

کتاب داستان‌های دیدنی، جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن به قلم حسین فرخی از سوی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

مخاطب در کتاب داستان‌های دیدنی، با وجوه ساختاری۳۴ قصۀ قرآنی و کارکردهای دراماتیک آن‌ها آشنا می‌شود. شخصیت‌پردازی، کنش، قهرمان‌پروری، گفتگوی نمایشی، تحول شخصیت‌ها، کشمکش، فضای نمایشی، گره‌افکنی، بحران و تعلیق مواردی هستند که در این قصه‌ها بررسی می‌شود. این وجوه نمایشی در بعضی از قصه‌ها از درصد بالایی برخوردار است و در بعضی قصه‌های دیگر کمرنگ‌تر به نظر می‌رسد. 

در بخش نخست این کتاب قصه‌‌های قرآن، تحلیل و انطباق آن‌ها با اصول درام و نمایش‌نامه‌نویسی بررسی شده است. قابلیت‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن، بررسی و اثبات میزان این قابلیت‌ها در شکل‌گیری یک نمایش‌نامه، شخصیت‌پردازی، گفت ‌وگو و فضای موجود در قصه‌‌های قرآن و انطباق آن‌ها با عناصری چون داستان نمایش، شخصیت‌پردازی، دیالوگ یا گفت‌وگوهای نمایشی، مقدمه‌چینی، گره‌افکنی، کشمکش، فضاسازی نمایشی، تعلیق، بحران، ستیز، چالش، فرود و نتیجه‌گیری در یک نمایش‌نامه، واژه‌شناسی مفاهیم قصه‌های قرآن، چگونگی شکل‌گیری، تقسیم ‌بندی و کیفیت قصه‌ها، نگاهی به تفسیر قصه‌ها، روش قصه‌پردازی، جایگاه قصه در تعلیم و تربیت و اخلاق، روایت و تاریخ و داستان‌سرایی قصه‌‌های قرآن به مثابه الگوی زیستی بشری و... در این کتاب بیان می‌شود.

در بخش دوم این کتاب مطالعه مورد به ‌مورد قصه‌ های قرآنی با عناصر تکنیکی و ساختاری درام ‌نویسی آمده و در نهایت درباره برخی قصه‌ ها بحث و بررسی شده و پس از بیان کردن قصه مدنظر به ترتیب درج آن‌ها در قرآن کریم، خلاصه‌ای از قصه قرآنی بیان شده و در مرحله بعد توجه به عناصر ساختاری در نمایش‌نامه‌نویسی قصه‌ها تحلیل شده‌اند.

گزیده کتاب داستان‌های دیدنی، جنبه‌های دراماتیک در قصه‌های قرآن

عنصر «تعلیق» حکایت از دلواپسی و نگرانی مخاطب نسبت به سرنوشت قهرمان قصه دارد و در واقع همذات‌پنداری او را تحریک می‌کند. هر چقدر قصه باورپذیری بیشتری داشته باشد، مخاطب احساس دلهره و تعلیق بیشتری می‌کند و ارتباط عاطفی دقیق‌تری با قهرمان قصه برقرار می‌کند؛ وقتی یوسف (ع) در چاه است، وقتی ابراهیم (ع) به میان آتش افکنده می‌شود، وقتی موسی (ع) در رود نیل افکنده می‌شود و... تعلیق آغاز می‌شود و تا مشخص شدن سرنوشت قهرمان این قصه‌ها ادامه دارد.

صفحات کتاب :
159
کنگره :
1396 2د 4ف/9/ 88/ BP
دیویی :
297/159
کتابشناسی ملی :
4623803
شابک :
978-600-159-263-8
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه داستان های دیدنی