نظر شما چیست؟

معرفی کتاب حقوق مالکیت صنعتی (کتاب‌ نخست: حقوق اختراعات)

کتاب حقوق مالکیت صنعتی اثر ژاک رنارد، امانوئل پی و پاسگال ترفینی که علیرضا محمدزاده وادقانی و نرگس حیدری این کتاب را ترجمه و انتشارات موسسه انتشارات دانشگاه تهران به نشر رسانده است.

این کتاب کتابی جامع درباره موضوع‌ها اختراعات, علایم، طرح و مدل‌هاست. در این کتاب تمرکز بر تعیین نکات افتراقی است که شعبه‌های حقوق مالیت صنعتی را از یکدیگر جدا می‌سازد و همچنین تاکید بر نکات اشتراکی است که اعضای این خانواده را گرد هم می‌آورد و موجب توصیف مشترک مجموع آن‌ها می‌شود.

گزیده کتاب حقوق مالکیت صنعتی (کتاب‌ نخست: حقوق اختراعات)

شروع زندگی در پناه آزادی است. آزادی مشروط در بهشت، آزادی مجنونِ قرارداد اجتماعی، آزادی اعلام شده در متون انقلابی؛ آزادی اقدام، آفرینش، تجارت و فعالیت، که در حقوق معاصر، سرلوحه قرار گرفتن آن‌ها باقوت یادآوری شده است. آزادی تجارت و صنعت؛ اصل حاکم بر رقابت آزاد که اساس روابط حقوق خصوصی تجاری را تشکیل می دهد. حقوق انحصاری در مالکیت فکری نیز در نظام های دارای اقتصاد مبتنی بر آزادی تجارت و فعالیت فقط به عنوان استثنا مطرح اند.

دخالت حقوقی نیز در همین راستاست، زیرا مخترع در بهره برداری از اختراع یا اثر فکری خود هیچ نیازی به وجود قواعد حقوقی ندارد، اما برای منع دیگری از استفاده و بهره برداری یک اختراع یا هر اثر فکری خود نیازمند توسل به ضوابط حقوقی است. به همین منظور قانون برای برخی پدیدآورندگان در شرایط گوناگون امتیاز بهره برداری انحصاری قائل شده است.

مالکیت فکری ابزاری حقوقی است که برای ذی نفع آن اختیار منع دیگری از انجام بعضی اعمال قائل شده است که اگر وجود نداشت، بهره برداری از مال فکری دیگران برای همگان آزاد بود. رابطۀ آزادی با مالکیت در اینجا در چارچوب اصل و استثنا مطرح اند.

صفحات کتاب :
230
کنگره :
‏‫‭K۱۵۰۰‬‬
دیویی :
‏‫‭۳۴۶/۰۴۸‬
کتابشناسی ملی :
9452893
شابک :
978-964-0375-53-2
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه حقوق مالکیت صنعتی (کتاب نخست: حقوق اختراعات)