نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل

کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل، اثر رضا وطن دوست و جواد ایروانی؛ تلفیقی از دو مقاله از سلسله مباحث فرهنگ روابط اجتماعی است و در دو بخش پیشکش خوانندگان محترم می‌گردد. بخش نخست به بیان شخصیت متعادل می‌‏پردازد و به سؤالاتی دربارۀ چیستی شخصیت انسان، عوامل شکل‌‏دهندۀ شخصیت، عوامل تفاوت شخصیت، ویژگی‌های شخصیت متعادل و عوامل انحطاط شخصیت و روش اصلاح آن پاسخ گفته است.

بخش دوم کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل نمودهایی از اصل اعتدال در نظام تشریع را به تصویر می‌کشد و تلاش دارد مطالب اصلی را به اختصار بیان نموده و به پرسش‌های مهم در زمینۀ رفتار معتدل، پاسخ گوید. این بخش توانسته به خوبی اعتدال در ارزش‌های معنوی، اخلاق، تربیت، مدیریت، سیاست، روابط اجتماعی و بهره‏‌گیری از مواهب مادّی را تبیین نماید.

گفتنی است، با توجه به رویکرد نوشته که در پی بیان فرهنگ روابط اجتماعی است پژوهش همه‏ جانبۀ در موضوع، مجال گسترده‌ای می‌طلبد و عرصه‌‏های دیگری چون «اصل اعتدال در عقیده» را به بحث نمی‌‏نشیند.

گزیده کتاب شخصیت متعادل و رفتار معتدل

در میان موجودات عالم آفرینش انسان داستانی شگفت و شخصیتی پیچیده دارد به طوری که در قرآن کریم هم از او ستایش شده و هم مورد نکوهش واقع شده است. قرآن کریم آن‌گاه که انسان را می‌ستاید وی را برتر از فرشته می‌داند و او را خلیفة اللّه، مسجود فرشتگان و امانت‌داری الهی معرفی می‌کند، و هنگامی که او را نکوهش می‌کند او را پست‌تر از چارپایان می‌داند و او را موجودی نادان، ناسپاس، ستم‌کار، آزمند، تنگ چشم، شتاب‌زده، فخرفروش و مانند آن می‌شناساند.

این از آن‌رو است که انسان موجودی دو سرشتی است: نیمش نور است و زیبا و ستودنی و نیم دیگرش ظلمت است و زشت و نکوهیدنی.

صفحات کتاب :
124
کنگره :
BP250‏‫‬‭‬‭/و6ش3 1387
دیویی :
297/63‬
کتابشناسی ملی :
1230976‬‬
شابک :
978-964-7673-49-5
سال نشر :
1387

کتاب های مشابه شخصیت متعادل و رفتار معتدل