امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
75,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
250,000
15%
212,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اهداف قرآن بر اساس ترتیب نزول

کتاب اهداف قرآن بر اساس ترتیب نزول، اثر عبدالکریم بهجت‌پور؛ به مباحث علوم قرآن پرداخته است، اهداف قرآن ازجمله مباحثی است که به شناخت قرآن و کشف نظام‌واره‌های قرآن کمک می‌کند و موجب انضباط ذهنی مفسر بوده، قرینه‌ی منفصل فهم سازوار از قرآن را نتیجه می‌دهد. 

قرآن کلام خدا و حامل تمام نیازهای هدایتی و تربیتی مردم است. پیامبر اسلام (ص) در پرتو قرآن، مردم را از شقاوتی که گرفتارش بودند، آزاد و تا قله‌های سعادت و به تعبیر دقیق‌تر، به راه خدای غالب شکست‌ناپذیر ستوده «إلی صراط العزیز الحمِد» (ابراهیم ۷۲ / ۱) رهبری فرمود. مسئله اصلی کتاب اهداف قرآن بر اساس ترتیب نزول، کشف حکمت توزیع اعلام و تبیین اهداف در سیر نزول قرآن است.

گزیده کتاب اهداف قرآن بر اساس ترتیب نزول

۳- ۳. سوره رعد، نزول ۹۶؛ یک هدف: یقین به ملاقات پروردگار
این سوره مدنی است، اما در مواجه با مردم مکه نازل شده است؛ لذا رنگ و سیاق سوره‌های مکی را پیدا کرده است. مقصود از نزول سوره، توجیه پیامبر (ص) براییپاسخ به شبهات کافران مکی درباره حقانیت نزول قرآن از سوی خدا، عجله آن‌ها درباره توجه عذاب الهی به ایشان، تقاضای نزول آیه از رسول خدا و درنهایت انکار رسالت او است.

نشانه‌های خدا در هستی روشن می‌کند که خدای متعال جهان را بر اساس حکمت آفریده و تدبیر می‌کند. حکمت اقتضا می‌کند تا جهان جز با ملاقات پروردگار و صاحب اختیار مدبر و محاسبه رفتار آن‌ها پایان نپذیرد. بخش عمده‌ای از رفتار نادرست مشرکان با پیامبر (ص) معلول بی‌توجهی به این ملاقات است؛ از این‌رو تفصیل آیات در قرآن با هدف ایجاد یقین مخاطبان قرآن به ملاقات خدا صورت بسته است.

شابک :
978-600-108-552-9
سال نشر :
1401
صفحات کتاب :
486
کنگره :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۱۵۹
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۱۵۹
کتابشناسی ملی :
۹۱۱۷۷۷۵

کتاب های مشابه اهداف قرآن بر اساس ترتیب نزول