مجموعۀ پنج جلدی «تربیت اسلامی از نگاه رهبر انقلاب» حاصل تلاش بیش از بیست پژوهشگر تربیتی است که البته جزو فعالان تربیتی حوزۀ کودک و نوجوان هستند و دورههای آموزشی متعددی را برای مربیان و فعالان تربیتی سراسر کشور برگزار کردهاند. در تولید این مجموعه که از سال 1394 و بر پایۀ مسئلههای تربیتی واقعی میدان تربیت آغاز شد و نزدیک شش سال به طول انجامید، سعی کردیم کتابها و پژوهشهای مرتبط را به صورت کامل بررسی و آسیبشناسی کنیم تا مجموعهای متمایز در اختیار دغدغهمندان عرصۀ تربیت اسلامی قرار گیرد. با این همه، هرگز ادعا نمیکنیم که توانستهایم به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در عرصه تربیت اسلامی دست یابیم؛ زیرا اساساً رسالت خود را استخراج این منظومه نمیدانستیم. مخاطب اصلی این مجموعه، فعالان و تشکلهای تربیتمحور هستند؛ اما تلاش شده اس شیوۀ تدوین و تولید اثر به گونهای باشد که برای پژوهشگران، مدیران، مربیان و معلمان، فعالان و حتی خانوادههای دغدغهمند در عرصۀ تربیت نیز قابل استفاده باشد.
موضوع اصلی جلد نخست از مجموعه کتابهای «تربیت از نگاه رهبر انقلاب»، اهداف تربیت اسلامی از منظر ایشان است؛ اما مهمترین دیدگاههای ایشان دربارۀ ضرورت و مفهوم تربیت، و نیز دربارۀ تبیین موضوع تربیت در همین جلد گنجانده شده است. به این ترتیب، این کتاب دربردارندۀ چهار بخش است: ضرورت تربیت، موضوع تربیت، مفهوم تربیت، اهداف تربیت.
در بخش یکم، نشان داده شده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول این سالها، از سه زاویۀ مختلف به تبیین اهمیت و ضرورت تربیت اسلامی پرداخته است. یکی از این سه منظر، جایگاه ویژه تربیت در سیرۀ انبیا و معصومین: است. از نگاه رهبر معظم انقلاب، تربیت را میتوان مهمترین وظیفه و رسالت انبیای الهی و معصومین: دانست؛ زیرا آنها تمام تلاش خود را در مسیر تکامل و اصلاح اخلاق انسانها به کار بستهاند تا افراد در مسیر هدف آفرینش قرار گیرند.