امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (PDF)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 20,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب امنیت اجتماعی شده

کتاب امنیت اجتماعی شده، نتیجه پژوهش یکی از طرح های مرحله اول منظومه تحقیقاتی طرح جامع مطالعات امنیت اجتماعی است که به قلم دکتر افتخاری نگاشته شده است. هدف تحقیق، شناخت مفهومی و تحلیل نظری امنیت اجتماعی شده در گفتمان اسلامی است. اگرچه تاکنون در ارتباط با امنیت در اسلام تحقیقاتی انجام و منتشر شده اما تلاش برای ارائه تحلیلی علمی و نظام مند در موضوع امنیت اجتماعی شده کمتر در دستور کار بوده که امید می رود اثرحاضر این نقیصه را تا حدودی رفع نماید. 

روش نوآورانه و ابتکاری، و نظریه پردازی بومی آن که مبتنی بر اصول اسلامی می باشد، از نکات بدیع تحقیق حاضر است. در مجموع، این پژوهش را می توان کاری شایان توجه و متمایز از گفتمان غربی ارزیابی نمود که مطالعه آن به تمامی پژوهشگران، دانشجویان و اساتید حوزه مطالعات امنیتی و علاقه مندان به نظریه های اسلامی، توصیه می شود.

گزیده کتاب امنیت اجتماعی شده

گستره امنیت در گفتمان اسلامی وسیع‌تر از نیازمندی‌های دنیوی است و تأمین نیازهای معنوی و مادی افراد را به صورت توأمان در بر می‌گیرد. کاربرد واژگانی چون «اطمینان» و «سکینه» در کنار مفاهیمی سخت‌افزاری چون «عدم ترس» و «دفع خطر» دلالت بر آن دارد که امنیت واقعی تنها در صورتی محقق می‌شود که جسم و روح انسان به آرامش دست یابد (منجود 1996: 50-40). از این حیث، نظریه سعادت مکمل نظریه قدرت در مقام تأمین امنیت به شمار می‌آید.

 به همین دلیل است که خداوند متعال به هنگام نقل جریان خلقت انسان، ابعاد وجودی متعدد او را مورد توجه قرار داده و ضمن تأکید بر بُعد جسمانی انسان ، ابعاد عقلانی ، روانی  و روحانی  وی را نیز متذکر شده است. بر این اساس، تلاش برای تأمین نیازهای مربوط به هر چهار حوزه مذکور به صورت متناسب و متوازن، مورد نظر شارع و اقدامی دینی به شمار می‌آید. به همین دلیل است که پرداختن به جسم و اعطای حقوق حقّه آن، امری الهی است. در این زمینه خداوند متعال خطاب به بندگان خویش تصریح می‌کند: «و بهره [تان] را از زندگی دنیا فراموش مکنید»  و این اقدام در کنار تعقل و تأمل در امر دنیا، تهذیب نفس، تقواپیشگی و انجام اعمال صالح، مورد توجه شارع است.

صفحات کتاب :
618
کنگره :
BP231‏‫‭/‮الف‬7‮الف‬83 1392
دیویی :
297/4832‭‮‬
کتابشناسی ملی :
3013045
شابک :
978-964-426-646-1
سال نشر :
1391

کتاب های مشابه امنیت اجتماعی شده