امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
87,150
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب از ساوانا تا سیلیکون

کتاب از ساوانا تا سیلیکون ولی نوشته جناب آقای کمال غفاری زارع می‌باشد و انتشارات متخصصان آن را به چاپ رسانده است.

این کتاب، روایت افراد ماجراجویی است که تجارب خود از شرکت در یک تورِ ذهنی بنام « از ساوانا تا سیلیکون ولی» را با شما به اشتراک گذاشته اند. همانگونه که از عنوان کتاب پیداست، ایستگاه اول این سفرِ ذهنی «ساوانا» و ایستگاه پایانی آن «سیلیکون ولی» است.«ساوانا» نام سرزمینی در آفریقا و محل تولد اجداد اولیه و هوشمند ما در 300 هزار سال قبل و «سیلیکون ولی» نام منطقه ای در کالیفرنیا و نمادی از محل تولد ربات های هوشمند انسان نماست.

مولف بعنوان راهنمای این تورِ ذهنی تلاش می کند تا ضمن توضیح مفاهیم پایه ای در علم «روانشناسی تکاملی» و «روانشناسی فرهنگی» ذهن خواننده را برروی این نکته تامل برانگیز متمرکز کند که مکانیزم ذهنی و رفتاری ما «انسان های آپارتمان نشین» که در عصر تکنولوژی متولد شده ایم، در هنگام تصمیم گیری و پیش بینی حوادثِ آینده، شباهت های بسیار زیادی با مکانیزم های ذهنی و رفتاری «انسان های غارنشین» دارد.

از تجارب دیگر همسفران این تور ذهنی، درک این نکته معرفتی است که علت اکثر تصمیمات مهمی که ما در زندگی می گیریم، یا ریشه در قصّه های قومی و مذهبی دارد که در دوران کودکی خود شنیده ایم و به آن ها تعلق خاطر داریم، یا تحتِ تاثیر قصّه های مُدروز شده در گروه ها و شبکه های اجتماعی است که در آنها عضو هستیم.

همه ما از زمان تولد تا لحظه مرگ همواره یک قصّه گو در کنار خود داریم: پدر، مادر، معلم مدرسه، استاد دانشگاه، آخوند مسجد، ماهواره و اینترنت و... همه قصّه گویان زندگی ما هستند. برخی قصّه گویان این توانایی را دارند که می توانند روایت های خودشان را تبدیل به «جریان های فکری غالب » کنند و سالیان طولانی کنترلِ ذهن ما را در دستان خود بگیرند. قدرت نفوذ برخی از افسانه ها در اذهان عمومی بقدری بالاست که می تواند هاله ای از تقدس را بر چهره قصّه گو ترسیم کند، بگونه ای که هرگاه فردی بخواهد نقدی درباره این قهرمان اسطوره ای بکند، گویی مرتکب خطایی غیرقابل بخشش شده و مستحق اَشَد مجازات است. با تمام این احوال، برای برخی (همچون خواننده این کتاب) که علاقه به شنا کردن در جهت خلاف «جریان های فکری غالب» دارد، وقتی پایان قصّه را میخواند، دچار نوعی شک میشود و در نهان از خود می پرسد:

« بالاخره راز و حقیقتِ زندگی نزد کدام قصّه گوست؟! پادشاهان؟پیامبران؟فیلسوفان؟دانشمندان؟... »

در این سفر ذهنی، مولف ابتدا خواننده را با «قدرتِ روایت ها» آشنا می کند و در طول مسیر به «جنگِ روایت ها» می پردازد و در نهایت با تحلیل «ماهیتِ روایت ها» راهی برای کشف نیّت قصّه گویان پیشنهاد می دهد. برای رسیدن به مقصود، قدری با مدل ذهنی اندیشمندان آشنا خواهیم شد و در فصل آخر با الگوبرداری از مِتُد های ذهنی شبکه ای، مدلِ ذهنی خودمان را طراحی می کنیم. مدل های ذهنی این توانایی را به ما میدهد تا در کشف «معنای زندگی» در مسیری «احتمالا درست» قرار بگیریم.اما منظور از «مسیر احتمالا درست» چیست؟پاسخ این پرسش را در تور ذهنی «از ساوانا تا سیلیکون ولی» جستجو کنید.

بخشی از کتاب از ساوانا تا سیلیکون

بر اساس تخمین های علمی، متخصصان حدس می زنند که از 50 هزار سال قبل (تقریبا از زمانی که نیاکانمان قدم بر روی زمین گذاشتند) تا قرن کنونی که ما هستیم، در حدود 107 میلیارد انسان متولد شده و زندگی کرده اند و فوت کرده و از جهان رفته اند و در حال حاضر جمعیت زمین رقمی در حدود 7 میلیارد انسان است.

تاریخ بشر نشان می دهد که در بین تمام انسان هایی که آمده اند و رفتند و همین طور انسان هایی که هنوز زنده اند، همیشه اختلاف نظر در باورهایشان وجود داشته و آن گونه که شواهد و قرائن نشان می دهد، به نظر هم نمی رسد که راه حل های ساده ای برای کم کردن اختلافات بین انسان وجود داشته باشد. با تمام این احوال، از زمانی که نیاکانمان پا بر روی زمین گذاشتند تا همین امروز، یک نقطه اشتراک بین همه ما انسان ها وجود دارد. آیا می دانید نقطه اشتراک انسان ها در چیست؟ پاسخ: در علاقه به قصّه ها!

صفحات کتاب :
193
کنگره :
‫‬‮‭PN۳۴۹۱
دیویی :
‏‫‬‮‭۸۰۹/۳
کتابشناسی ملی :
9541445
شابک :
9786222921668
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه از ساوانا تا سیلیکون ولی