امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
29,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب فدک در تاریخ، پژوهشی درباره ولایت، پژوهشی درباره امام مهدی

کتاب فدک در تاریخ، پژوهشی درباره ولایت، پژوهشی درباره امام مهدی اثر سیدمحمدباقر صدر بوده که با ترجمه سیدابوالقاسم حسینی‌ژرفا در انتشارات دارالصدر (پژوهشگاه علمی تخصصی شهید صدر) منتشر شده است. 

مجموعه‌ای که اکنون در برابر شماست، دربرگیرنده سه کتاب از آثار ارزشمند شهید صدر با عناوین فدک در تاریخ و پژوهشی درباره ولایت و پژوهشی درباره امام مهدی است. نخستین اثری که در این مجلد آمده است فدک در تاریخ نام دارد که از جذاب‌ترین و ژرف‌ترین آثار نگاشته شده در موضوع فدک به شمار می‌رود؛ یعنی موضوعی که در زمره تنگاناهای سخت تاریخ اسلام جای دارد و احساس‌های متضادی در سایه آن گرد آمده است.

آن چه مایه شگفتی است این است که شهید صدر در هنگام انجام این پژوهشی، در میانه دومین دهه عمرش بوده است. با وجود این، عمق و دقت در مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیره‌کننده است و به تنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت می‌کند. دومین کتابی که در این مجلد جای دارد، پژوهشی درباره ولایت است که نویسنده آن را به‌عنوان دیباچه‌ای بر کتاب تاریخ الشیعه الامامیه و اسلافهم تألیف دکتر عبدالله فیاض نگاشته است. این اثر اولین بار به صورت مستقل با نام التشیع و الاسلام و سپس با نام‌های گوناگون انتشار یافت؛ اما ما این نام را برای آن برگزیدیم؛ زیرا خود نویسنده در نامه‌های گوناگون از این اثر با نام بحث حول الولایه یاد کرده است. پس از چاپ اولین ترجمه کتاب به زبان فارسی، نقدهایی بر این اثر از سوی برخی اندیشمندان وارد شد. شهید صدر آن نقدها را در نوشته‌ای مجزا پاسخ گفت که به دلایلی به چاپ نرسید.

نویسنده، بخش‌هایی را که در واقع پاسخ به آن نقدها بود، به متن نخست کتاب افزود. سومین اثر که در این مجلد جای گرفته، کتاب پژوهشی درباره امام مهدی است که آن شهید به عنوان دیباچه کتاب موسوعه الإمام المهدی تألیف آیت‌الله سید محمد صدر نگاشته بود و بعدها به صورت اثری مستقل به چاپ رسید. این اثر نیز همانند دیگر آثار شهید سیدمحمدباقر صدر جایگاهی والا دارد و با حجم اندک، پاسخ‌هایی منطقی و قانع‌کننده به پرسش‌ها و ابهام‌ها درباره اندیشه مهدویت به دست می‌دهد.

گزیده کتاب فدک در تاریخ، پژوهشی درباره ولایت، پژوهشی درباره امام مهدی

گزارش تاریخ به ما نشان می‌دهد که فاطمه زنانی را از خاندان و یارانش را با خود همراه کرده بوده؛ چنان‌که پیش‌تر گذشت؛ این که وی آنان را با خویش همراه نمود و نیز راه ورود همگانی را برگزید؛ از آن‌رو است که می‌خواست مردم را آگاه سازد و توجه آن‌ها را به آن حرکت همراه بانوان برانگیزد تا همگان در مسجد گرد آیند و برای خبر یافتن از قصد وی به سوی مسجد بشتابند و ببینند او چه خواهد گفت و چه خواهد کرد. بدین‌سان، آن دادرسی علنی می‌گشت و در میانه آن آشوبگاه، همه مسلمانان همه چیز را می‌شنیدند.

صفحات کتاب :
318
کنگره :
‏‫‭BP۲۱۱/۵‭/ص۴ف۴۰۴۱ ۱۳۹۶‬
دیویی :
‏‫‭۲۹۷/۴۱۷۲
کتابشناسی ملی :
5070971
شابک :
9789645860601
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه فدک در تاریخ، پژوهشی درباره ولایت، پژوهشی درباره امام مهدی