نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عقاید توصیفی (جلد دوم)

توجه به این اصل بنیادی که عقل مستقل و علم بشری تا چه اندازه می‌توانند پاسخگوی نیازهای پیچیده و فراگیر انسان باشند هم مفهوم پیامبری و امامت را روشن می‌نماید و هم دامنه‌ی ضرورت آن دو را مشخص می‌نماید.

از منظر منابع معتبر اسلامی، حفظ و به کارگیری عقل مستقل بشری و استخراج دفینه‌های ارزشمند عقلی و آموزش روش علمی و ارائه مبانی و اصول قطعی علم از مواردی است که بشر برای حرکت صحیح دنیوی و اخروی خود نیازمند مراجعه به واسطه‌ی الهی است.

کتاب عقاید توصیفی "جلد دوم"، اثر روح‌الله بهشتی‌پور، در دو بخش به نگارش درآمده است. بخش نخست به «پیامبرشناسی» پرداخته که پس از مفهوم‌شناسی نبوت و پیامبری به نبوت عامه و نبوت خاصه پرداخته شده است. بخش دوم نیز به «امام شناسی» پرداخته که در دو فصل کلی به امامت عامه و خاصه می‌پردازد.

در انتها یادآور می‌شود که اگر فراگیر، به تامل روش‌مند و صحیح در این اثر فراخوانده شود می‌تواند افزون بر دریافت نکات دقیق معارفی در این موضوع، پاسخ بسیاری از شبهات خود را دریابد، با آسیب‌شناسی فرهنگ عمومی و باورداشت‌های رایج از دین آشنا شود، به تبیین و دفاع صحیح از اندیشه دینی و صیانت از هویت فرهنگی بپردازد و به ارتقای سلامت فکری نسل جوان کمک رساند.

گزیده کتاب عقاید توصیفی (جلد دوم)

طینت پاک 
برخی صفات ناشایست، نطفه و جنین را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند و پدر و مادر، در همان مراحل نخست تربیت، ناشایستگی را بر فرزند خود تحمیل می‌کنند؛ به دلیل این ناشایستگی، این افراد شایستگی پیامبری را از دست خواهند داد. از این‌روست که انتخاب پیامبران، از اصلاب و ارحام پاکیزه صورت پذیرفته است.

روایات نیز تصریح دارند که خداوند متعال، همه پیامبران را از نسل پیامبران قرار داده و آنان را در اصلاب و ارحام پاکیزه قرار داده است. امام صادق(ع) می‌فرماید: ما بعث الله نبیا قط من غیر نسلِ الانبیاء ...طُهِّروا فی الاصلاب وَ حُفِظُوا فی الارحامِ لم یُصِبهُم سفاحُ الجاهلیهِ و لا شَابَ اَنسابَهُم...فَهُم اَزکی فُروعِ آدم. خداوند هیچ پیامبری را از نسل غیر پیامبران مبعوث نکرد... پیامبران در اصلاب پاک بودند و در رحم‌ها محافظت شدند و بی‌عفتی‌های جنسی زمان جاهلیت به آنان نرسید و نسب آنان در هم نیامیخت... ؛ به همین دلیل آن‌ها پاکیزه‌ترین نسل از حضرت آدم هستند. شجاعت شجاعت، اطاعت قوه غضبیه از عقل در اقدام بر کارهای خطیر، بدون اضطراب و تردید است. پیامبران به دلیل داشتن این ویژگی، بدون هراس، پا در خطر گذاردند و بر مشکلات و خطرها صبر ‌کردند.

سال نشر :
1396
صفحات کتاب :
424
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۱۱/۵‏‫‭/ب۸۸۳ع۷ ۱۳۹۶‬‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۱۷۲
کتابشناسی ملی :
۴۷۹۲۰۳۵
شابک :
978-600-378-145-0

کتاب های مشابه عقاید توصیفی (جلد دوم)