امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
32,500
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب المدرسة القرآنیة 

کتاب المدرسة القرآنیة، تألیف شهید آیت‌الله سید‌محمدباقر صدر، پیرامون برخی از موضوعات مرتبط با قرآن نوشته شده است. مؤلف که از قرآن‌پژوهان و دانشمندان نامی و بزرگ مذهب تشیع می‌باشد، مطالب را به صورت درس بیان نموده و سپس از طرف ناشر کتاب، جمع‌آوری و به صورت کتاب به چاپ رسیده است. 

از آنجا که مطالب کتاب به صورت درس بیان شده است و فصل‌بندی نشده، ولی موضوعات آن را می‌توان در 3 فصل تقسیم‌بندی نمود:

فصل اول: تفسیر موضوعی و ترتیبی در قرآن (شامل درس اول و دوّم)

فصل دوّم: سنن تاریخی در قرآن (از درس سوم تا هفتم)

فصل سوم: عناصر تشکیل دهنده اجتماع از نظر قرآن (از درس هشتم تا چهاردهم).

موضوعات مورد بحث در کتاب را می‌توان در سه محور تفسیر موضوعی و ترتیبی، سنت‌های الهی و عناصر اجتماعی از نظر قرآن تقسیم بندی نمود.که در قسمت اول به بیان جایگاه تفسیر موضوعی و ترتیبی و تفاوت آن دو پرداخته و برای هر کدام فوائد و آثاری را بیان نموده است در قسمت دوم سنت‌های تاریخی را که خداوند در قرآن بیان کرده و به صورت قانون می‌توان محسوب نمود، تشریح کرده است در قسمت پایانی به توضیح عناصر تشکیل دهنده اجتماع پرداخته، رابطۀ هر کدام از آنها با یکدیگر را از دو دیدگاه قرآنی و مادی‌گری بررسی نموده است. تذکر:با توجه به محتوای کتاب به نظر می‌رسد که این کتاب بیشتر به مباحث درون قرآنی نزدیک تر است تا به مباحث علوم قرآنی.

فصل دوم: در این فصل سنت‌های تاریخی را از نظر قرآن کریم بحث می‌نماید و با توجه به آیات قرآنی که این موضوع را بحث نموده است نتیجه گیری می‌کند که سنن تاریخی اتفاقی نیست و از طرف دیگر این سنت‌ها به خدا ارتباط دارد و به ارادۀ او انجام می‌گیرد، در همین فصل (درس هفتم) اشکال مختلف و صورت‌‌های متفاوت سنن تاریخی را مورد بحث قرار می‌دهد و نتیجه می‌گیرد که این سنن به سه صورت می‌تواند باشد، یکی به صورت قضیۀ شرطیه، دوم به صورت قضیه فعلیه و سوم به صورت یک جریان طبیعی در حرکت تاریخ، و برای هر کدام از آیات قرآن مثال می‌زند.

فصل سوم: در این فصل عناصر تشکیل دهندۀ اجتماع را بررسی نموده و می‌گوید عناصر اصلی اجتماع عبارت است از، انسان و طبیعت و رابطۀ این دو، برای توضیح این مطلب از شواهد تاریخی و آیات قرآن استفاده نموده است. 

سال نشر :
1398
صفحات کتاب :
375
کنگره :
91/5 BP
دیویی :
297/4172
کتابشناسی ملی :
5488838
شابک :
9789645860040

کتاب های مشابه المدرسة القرآنیة