امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
55,000
خبرم کن
کتاب چاپی ناموجود است
360,000
14%
309,600
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب امامان اهل‌ بیت (ع)؛ مرزبانان حریم اسلام 

کتاب امامان اهل‌بیت (ع)؛ مرزبانان حریم اسلام، ششمین جلد از مجموعه آثار شهید سیدمحمدباقر صدر است. کتاب پیش‌رو مجموعه سخنرانی‌هایی است که استاد شهید در مناسبت‌های گوناگون همچون سالگردهای میلاد یا درگذشت اهل‌بیت ارائه کرده و نیز سخنانی که نگاشته و در مناسبت‌های گوناگون یا خود ارائه کرده یا به نیابت از او ارائه شده است.

شهید صدر عادت داشته از تعطیلی کلاس درس به مناسبت درگذشت امامان به استثنای برخی همچون عاشورا و اربعین، بهره بگیرد و از صاحب مناسبت، محوری برای سخن بسازد و به بررسی ابعاد شخصیت و شرایط فعالیت ایشان بپردازد و ماهیت نقش ایشان و رسالتی که بر عهده داشته را آشکار سازد. شهید صدر برای حضور بیشتر طلاب در مرحله بعد تصمیم می‌گیرد به جای روزهای تعطیل این سخنرانی‌ها را در ادامه کلاس‌های درس همیشگی خود ارائه دهد. شهید صدر در این سخنان نیز همچون همیشه مدارک اسلامی را مورد بازخوانی نوآورانه قرار داد و با ژرف‌اندیشی در شرایط اجتماعی، سیاسی و حتی روحی و روانی امت اسلام، به تبیین نظام‌مند و علمی از مراحل گوناگون زندگانی معصومان علیهم‌السلام پرداخت و نگرشی نوین به تاریخ اهل‌بیت علیهم‌السلام را ارائه نمود. وی در این نگرش، به وجود امامان علیهم‌السلام به صورت حقیقتی یکتا در نمودهای متعدد نگریسته و از عملکرد اجتماعی و سیاسی ایشان تحلیلی یکپارچه و وحدت‌گرا به دست داده است.

گزیده کتاب امامان اهل‌ بیت (ع)؛ مرزبانان حریم اسلام 

امامان (ع) برای برپایی حکومت شایسته به دست خود، تنها قیام با شمشیر و پیروزی مسلحانه موقت را کافی نمی‌دیدند. برپایی و نهادینه‌سازی چنین حکومتی در نظر ایشان تنها بر آماده‌سازی حمله نظامی متوقف نیست. بلکه پیش از آن بر آماده‌سازی سپاهی عقیدتی متوقف است که به امام و عصمت ایشان ایمانی مطلق دارد و هدف‌های بزرگ ایشان را کاملاً درک می‌کند و پشتیبان برنامه ایشان در عرصه حکومت است و از دستاوردهای امام برای امت نگهبانی می‌نماید.

همه شما داستان آن مرد خراسانی را می‌دانید که خدمت امام جعفر صادق (ع) رسید و به عهده‌گیری جنبش انقلابیون خراسانی را به ایشان عرضه داشت. امام در پاسخ درنگ نمود و پس از مدتی به او فرمان داد که وارد تنور شود. او سر باز زد. سپس هارون مکّی آمد و حضرت به او چنین فرمانی داد و او سوی فرمانبری شتافت. آن‌گاه امام رو سوی مرد خراسانی کرد و پرسید: چند تن همچون هارون مکّی دارید؟ این پاسخ عملی امام (ع) به پیشنهاد مرد خراسانی بود.

صفحات کتاب :
621
کنگره :
‏‫‬‮‭DS۳۸/۲‏‫‭/ص۴‮الف‬۹۰۴۱ ۱۳۹۴
دیویی :
‏‫‬‮‭۹۵۳/۰۲
کتابشناسی ملی :
3967991
شابک :
978964586054571
سال نشر :
1394

کتاب های مشابه امامان اهل بیت (ع)؛ مرزبانان حریم اسلام