نظر شما چیست؟

معرفی کتاب نظریه‌ های مشاوره مدرسه در قرن بیست و یکم

مشاوران حرفه‌ای مدارس در محیط‌های آموزشی بسیار پیچیده و گوناگون به افراد مختلف کمک می‌کنند و با وجود اینکه نیاز به نظریه‌های خاص مشاوره برای محیط مدرسه آشکار است، با کمال تعجب شاهد این هستیم که توصیفی عملی از نظریه‌ها در پیشینه و آموزش حرفه‌ای آن ها وجود ندارد، یا چندان رشد یافته نیست.

کتاب نظریه‌های مشاوره مدرسه در قرن بیست و یکم ترجمه و تهیه شده است تا در این زمینه یاری‌گر مشاوران مدارس باشد و بتواند تا حدودی کمبود نظریه‌های عملی را جبران کند.

این کتاب برای اصلاح مشاوران مدرسه با این فرض که آن ها در فهم نظریه‌های مشاوره‌ دارای کاستی هستند، ارائه نشده است، بلکه هدف تمرکز بر مشاوره در مدرسه است.

نظریه‌های منتخب این کتاب نظریه‌هایی هستند که برای بسیاری از مشاوران مدرسه جذابیت دارند و ما با تکامل نظریه‌های جدید، استفاده آنها را در مدارس تشویق می‌کنیم.

مدل ملی انجمن مشاوره مدرسه آمریکا چارچوبی نظری ارائه می‌دهد و از مشاوران مدرسه انتظار می‌رود در ارتباط با کارشان در مدرسه آن را به کار گیرند و فصل‌های گوناگون این کتاب به دیدگاه‌های نظری گوناگون درباره نحوه توجه مشاوران مدرسه به امور تحصیلی، شغلی و رشد شخصیتی/ اجتماعی همه دانش‌آموزان مطابق با همین چارچوب نظری می‌پردازد.

گزیده کتاب نظریه‌ های مشاوره مدرسه در قرن بیست و یکم

دانش‌آموزان از نظر هویت نژادی، فرهنگی و جنسیتی، قابلیت‌های شناختی، جسمی، روانی و عاطفی، باورهای سنتی، وضعیت، ساختار و سطح امنیت اقتصادی خانواده( مثلا تامین مسکن و غذا) و دیگر جنبه‌ها با یکدیگر متفاوت‌اند و بر این اساس خیلی اوقات مدرسه برای بسیاری خوشایند و تائیدکننده نیست. در واقع برای دانش‌آموزان در اقلیت، مدرسه نیز می‌تواند جایی برای فرایندهای استعماری چون به حاشیه راندن اقلیت‌ها و سرکوب آن ها باشد، الگویی که مشاوران مدرسه نیز ممکن است تجربه کنند. مطابق با سرشماری(2015) در سال(2025) اکثریت جمعیت مدارس آمریکا را دانش‌آموزانی از نژادها و قومیت‌های گوناگون تشکیل می‌دهند، بنابراین با توجه به تنوع هویتی بیشتر دانش‌آموزان، لازم است مدارس تغییر کنند، از فضای منصفانه‌تری برخوردار شوند و پذیرای تمامی دانش‌آموزان باشند.

در حال حاضر گفتمان غالب در مورد دانش‌آموزان گوناگون، حاکی از کوتاهی‌ها و نقص‌های بسیار است. دانش‌آموزان از خانواده‌هایی با مراقبان غایب، نامهربان یا نا کارآمد، در معرض خطر بی‌توجهی، غفلت، اعتیاد، ترک تحصیل و... هستند مک برتر و همکاران پس از بررسی شرایط اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی دانش‌آموزان، فرایند سنجشی را ارائه کردند که به متخصصان در روند شناسایی دانش‌آموزان در معرض خطر و پیشگیری و اقدام کمک می‌کند.

صفحات کتاب :
304
کنگره :
5/LB1027
دیویی :
4/371
کتابشناسی ملی :
9676441
شابک :
978-964-0376-05-8
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه نظریه های مشاوره مدرسه در قرن بیست و یکم