نظر شما چیست؟

معرفی کتاب هک انسان

کتاب هک انسان، اثر رائف میووایز و ترجمه سعید محمدی‌کاوند و حسین ظفری؛ نمایی عملی برای کسانی است که می‌خواهند توانایی خود را در تشخیص فریب افراد، سازمان‌ها و نهادها و پیشگیری از آن توسعه دهند.

هدف اصلی کتاب حاضر ایجاد شناخت درباره‌ی چگونگی هک کردن ذهن انسان از سوی افراد و سازمان‌هاست. در این کتاب، درباره‌ی چگونگی تشخیص محتوا و تعاملاتی که عمدتاً با هدف تأثیرگذاری، ترغیب یا حتی وادارکردن افراد به کارهایی برخلاف تمایلات آن‌ها صورت می‌گیرد اطلاعاتی ارائه شده است. به این منظور عوامل مختلفی را بررسی کرده‌ که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
•مردم چگونه تصمیم می‌گیرند؟
•چگونه می‌توان فرایندهای تصمیم‌گیری را تحریف کرد یا تغییر داد؟
•برای دفاع از خود و تصمیم‌گیری دقیق‌تر چه کاری می‌توان انجام داد؟

گزیده کتاب هک انسان

فصل چهارم: مهندسی اجتماعی
اگر شخصی را عامل جلب اعتماد افراد دیگر بدانیم، این تصور برای مردم پیش می‌آید که آن شخص سست‌اراده، بی‌وجدان و با اصول اخلاقی کم‌رنگ است. با این حال، اگر شخصی خود را مهندس اجتماعی یا متخصص این زمینه معرفی کند، می‌توان او را فردی حرفه‌ای تصور کرد. دلیل این امر چیست؟
همان طور که در فصل اول دربارۀ اصطلاح «ارتقاداد» توضیح دادیم، چگونگی استفادۀ ما از واژگان برای اثرگذاری بر افراد مهم است. در روان‌شناسی به این روش «پیش زمینه‌سازی» می‌گویند که در این حالت قرار گرفتن و در معرض یک محرک بودن، ممکن است موجب بروز پاسخ ناخودآگاه، ناشناخته یا غیر عمدی شود.

در این باره، واژۀ «مهندس» به معنای شخصی است که علم خود را در این حرفه به کار می‌گیرد و واژۀ «اجتماعی» نشان دهندۀ آن است که هر کاری که شخص انجام می‌دهد از روی صمیمیت و مهربانی است. وقتی به مفهوم «مهندسی اجتماعی» می‌اندیشید، درمی‌یابید که این اصطلاح بیانگر مهارت‌های مهندسان اجتماعی برای هدایت نادرست مردم به مسیرهایی است که خود آن را قانونی و قابل قبول می‌دانند.

افراد متخصص در زمینۀ جلب اعتماد و مهندسان اجتماعی در تلاش‌اند که راه‌هایی را برای سوءاستفاده از ضعف یا آسیب‌پذیری در فرایندهای تفکر یک یا چند فرد پیدا کنند و به منافع مدنظر خود دست یابند. تنها تفاوت آن است که روش‌های مورد استفادۀ مهندسان اجتماعی آن‌ها را ملزم می‌کند که یک یا چند روش کنترل امنیت برای رسیدن به اهداف نهایی را بررسی کنند.

کتابشناسی ملی :
۹۳۰۲۳۱۱
شابک :
978-622-286-153-7
سال نشر :
1402
صفحات کتاب :
226
کنگره :
‏‫‬‭BF۶۳۳
دیویی :
‏‫‬‭۱۵۳/۸۵۳

کتاب های مشابه هک انسان