نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روش های تحقیق در اقتصاد انرژی 

کتاب روش های تحقیق در اقتصاد انرژی نوشته PS Publishing و به ترجمه جناب آقای محمد حسن آزمایش منتشر شده در نشر متخصصان می باشد.

اقتصاد انرژی علمی بین رشته ای است که وابستگی اقتصاد به انرژی را بیان می کند. اقتصاد به صورت کلی به دو شاخه اصلی اقتصاد خرد و کلان تقسیم می شود و رابطه این شاخه ها با بازار انرژی مساله ای است که ریشه در قرن هجدهم و نوزدهم دارد و این بخاطر استفاده بی رویه از انرژی و لزوم مدیریت منابع آن است.

البته شاخه مستقلی ازآن در علم اقتصاد تا اواخر قرن بیستم نبوده است. این علم به سیاست گذاران انرژی کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه ای در تولید و مصرف انرژی بگیرند.

گزیده کتاب روش های تحقیق در اقتصاد انرژی 

 اقتصاد انرژی در ابتدا بر روی نفت، گاز و زغالسنگ تمرکز داشت و پویایی بازار اقتصادی آن را ارزیابی می کرد. پس از آن که منابع انرژی تجدید پذیر مطرح شده گسترش یافت اقتصاد انرژی هم مرز های خودرا گسترش داد. این علم با مهندسی، محیط زیست و سیاست در ارتباط است و موضوعات اجتماعی و فرهنگی را نیز در بر می گیرد. همچنین تکنولوژی به دقت تحلیل ها و مدل ها افزوده است. پس از این اقتصاد انرژی مانند زیر شاخه ای مهم بیان شده است که روی تاثیر سیاست های انرژی و بازار ها در کشور های مختلف و مناطق جهان تمرکز دارد.

رشد اقتصادی کشور و درآمد ملی یا همان GDP  با قرابت زیادی به هم وابسته اند. GDP شاخص مهم سلامت در اقتصاد کشور است و اغلب از آن به عنوان معیاری در استاندارد زندگی یاد می شود. همین طور مصرف انرژی شاخصی کلیدی در توسعه اقتصادی و استاندارد زندگی است. انرژی ماده اولیه برای تمام فعالیت های اقتصادی است و تغییر در قیمت انرژی می تواند تاثیر قابل توجهی بر سایر بخش های اقتصادی داشته باشد.

این علم به تحلیل تقاضا و تامین انرژی می پردازد ولی مدیریت انرژی در تامین آن بروز می کند. تامین انرژی به انواع منابع انرژی وابسته است. حال هر کدام از منابع انرژی برای تولید به مهندسی خاصی نیاز دارند. همچنین حمل و نقل و ذخیره انرژی مساله مطرح است.

برای مدیریت بازار تامین انرژی استراتژی های قیمت گذاری وجود دارد که در این کتاب مطرح شده است.

پیوند انرژی و رشد اقتصادی و تجات بین الملل انرژی باعث می شود که اقتصاد انرژی علمی کاربردی باشد.

از مباحث مهم در اقتصاد انرژی بحث امنیت انرژی به مفهوم داشتن ترکیب متنوع از انرژی از منابع تجدید پذیر و تجدید ناپذیر است که کاهش وابستگی به یک منبع را به دنبال دارد.

دولت ها هم ابزار های سیاستی را اعمال می کنند تا منابع انرژی را به طور موثری مدیریت کنند به عنوان مثال قیمت گذاری انرژی  بر عرضه و تقاضای منابع انرژی تاثیر می گذارد. یارانه انرژی بر تکنولوژی های نو ظهور مثل انرژی خورشیدی می تواند این تکنولوژی ها را تقویت کند.

از پیوند های مهم دیگر در اقتصاد انرژی مدل سازی انرژی است. مدل های انرژی نمایش ریاضی سیستم انرژی است . انواع این مدل ها به درک روابط پیچیده بین تولید انرژی و مصرف و عوامل دیگر کمک می کنند.

با مدلسازی به چالش های پیش روی کشور پی می بریم و می توانیم درصدد رفع آن برآییم. برای این منظور اهداف توسعه می تواند چالش های پیش روی محیط زیست، اقتصاد و پایداری انرژی باشد.

صفحات کتاب :
149
کنگره :
‫‭HD۹۵۰۲
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۳۳/۷۹
کتابشناسی ملی :
9613647
شابک :
9786223902802
سال نشر :
1403

کتاب های مشابه روش های تحقیق در اقتصاد انرژی