کتاب پیرامونی pdf

جست و جوی اسرائیل برای یافتن متحدان خاور میانه ای

امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
45,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پیرامونی

کتاب پیرامونی نوشته یوسی آلفر نویسنده اسرائیلی می‌باشد که توسط علیرضا سلطانشاهی به فارسی ترجمه شده است و از انتشارات بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی می‌باشد.

موضوع کتاب پیرامونی، بررسی استراتژی رژیم صهیونیستی در منطقه تحت عنوان «دکترین پیرامونی» است که سال‌ها با شدت و ضعف از سوی این رژیم اجرا می‌شود.  اصل این دکترین بر نفوذ در کشورها با طرق مختلف جهت دسترسی به اهداف این رژیم را شامل می‌شود.

این کتاب در دو بخش تالیف و ترجمه ارائه شده است؛ در بخش اول علیرضا سلطانشاهی مجموعه‌ای از معارف و تحلیل‌های مطرح در حوزه استراتژی پیرامونی را به علاقه‌مندان عرضه می‌کند و در بخش دوم ترجمه کتاب پیرامونی نوشته یوسی آلفر است. آلفر در اطلاعات ارتش و موساد خدمت کرده است. او از دست‌اندرکاران اجرا و احیای دکترین پیرامونی است. این نویسنده اسرائیلی از برخی حقایق کمتر بیان‌شده نسبت به نفوذ و نقش اسرائیل در منطقه پرده‌برداری می‌کند. حقایقی که از سوی محققان ما برای پژوهش‌های علمی و تاریخی بسیار مهم و کلیدی است. از جمله: حضور اسرائیلی‌ها در مراکش با سابقه طولانی، رابطه با سلطان‌نشین عمان، کمک‌های جدی برای تجزیه سودان با هدف دسترسی به منابع آب و نفت، حضور در اتیوپی، سومالی و مهم‌تر از همه کمک به سلطنت‌طلبان یمنی به همراه انگلیس و عربستان، حضور پرسابقه در کردستان عراق، رابطه با مارونی‌ها در لبنان، حمایت از اریتره و روند استقلال آن، و سایر کشورهای منطقه.

دکترین پیرامون توسط بن گوریون و الیاهو ساسون مطرح شده است، علیرضا سلطانشاهی درباره‌ی این استراتژی گفته است: این استراتژی دربرگیرنده طرح و برنامه صهیونیست‌ها برای برقراری ارتباط با کشورهای غیرعرب منطقه و ایجاد اتحاد با آن‌ها علیه کشورهای عرب منطقه است؛ باتوجه به اینکه رژیم صهیونیستی به وسیله کشورهای عربی احاطه شده است، صهیونیست‌ها به دنبال این بودند که با برقراری ارتباط با کشورهای پیرامون آن‌ها، فشار ناشی از محاصره و جنگ، محدودیت‌های کشورهای عربی را به نحوی مهار کنند؛ استراتژی کلان دیگری که مدنظر اسرائیل بود، ایجاد ارتباط با قدرت‌ها و بحث اتمی شدن و... بوده که این‌ها هرکدام در سطح خود دارای اهمیت زیادی بود.

گزیده کتاب پیرامونی

تجزیه کشورهای بزرگ براساس قومیت‌های موجود در آن ها، از اهداف سردمداران حکومت واحد جهانی می‌باشد که حداقل ظرف یک قرن گذشته شتاب عجیبی داشته است. در واقع هدف از دامن زدن به این روند، تسهیل در برقراری حکومت‌های ضعیف و وابسته است. این شیوه در قرن جاری برای فروپاشی امپراتوری بزرگ عثمانی مورد استفاده یهودیان قرار گرفت و نتیجه آن را می‌توان در ظهور حکومت‌هایی با ملیت ترک، عرب و ... در منطقه مشاهده نمود. اضافه بر آنکه ملیت‌های ارمنی و کرد نیز به لحاظ ادعاهای خود، مورد سرکوب حکومت‌های غالب قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب تحقق نه‌چندان حقیقی ایده پان‌ترکیسم و خصوصاً پان‌عربیسم منجر به ایجاد دولتی بی‌ریشه در منطقه، با استفاده از تشتت موجود شد که همانا ناسیونالیسم عربی یهود بود؛ ناسیونالیسمی که حرکت خزنده خود را با ایجاد تفکرات ملی‌گرایانه در اروپا و به افول کشاندن امپراتوری مسیحیت آغاز نمود و با وارد نمودن این ایده جعلی به خاورمیانه، موجبات تشکیل حکومت خود را بر اساس تفرقه میان دیگران فراهم کرد.

صفحات کتاب :
438
کنگره :
‏‫‬‮‭DS۱۱۹/۶‭/‮الف‬۷پ۹ ۱۳۹۹‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۳۲۷/۵۶۹۴۰۵۶
کتابشناسی ملی :
5504910
شابک :
1- 0- 9522 3 - 622- 978
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه پیرامونی