نظر شما چیست؟

معرفی کتاب عقاید توصیفی (جلد سوم) - معاد

یکی از مهم‌ترین مسائل مورد تاکید ادیان، آگاهی‌بخشی نسبت به مساله آخرت بوده است. اهمیت این مساله بدان جهت است که توجه به این مساله در رشد و شکوفایی استعدادهای انسانی تاثیر مستقیم دارد. کتاب عقاید توصیفی (جلد سوم) - معاد، اثر روح‌الله بهشتی‌پور؛ شامل بیست و پنج درس می‌باشد که به عناوین و موضوعاتی نظیر اهمیت اعتقاد به معاد، آثار ایمان به معاد، بقای روح و جاودانگی انسان، دلائل ضرورت معاد، علایم وقوع قیامت، کیفیت حضور در پیشگاه الهی، خلود در بهشت و دوزخ و غیره پرداخته و به بررسی و تحلیل آن‌ها می‌پردازد.

گزیده کتاب عقاید توصیفی (جلد سوم) - معاد

5_ تجسم اعمال، فرزندان و مال

امیرمؤمنان (ع) می‌فرماید:

هنگام مرگ، پیش چشم انسان، مال، فرزند و عمل مجسم می‌شود. شخص محتضر رو به مال کرده، می‌گوید: «به خدا سوگند، من به تو علاقه زیادی داشتم و حرص و ولع من نسبت به تو بسیار بود؛ اکنون تو برای من چه داری؟ مال جواب می‌دهد: «کفنی به تو می‌دهم». پس رو به فرزندان خود می‌کند و می‌گوید: «فرزندانم، من شما را بسیار دوست می‌داشتم و در تمام زندگی خویش پشتیبان شما بودم. شما برای من چه دارید؟ پاسخ می‌دهند: «تو را می‌بریم در قبر دفن می‌کنیم». پس رو به عمل می‌کند و می‌گوید: «به خدا، من به تو توجهی نداشتم و نسبت به تو بی‌میل بودم؛ تو برای من چه داری»؟ عمل می‌گوید: «من همنشین و همراه تو هستم در قبر و روزی که برانگیخته می‌شوی و تا هنگام حساب تو را همراهی میکنم».

6_ شیاطین

چون اینجا آخرین مرحله دنیاست و بعد از مرگ و در عالم برزخ دیگر شیطان و فرزندانش نمی‌توانند به انسان دسترسی داشته باشند، بنابراین تمام هم و غم آنان بر این است که بتوانند انسان را در این لحظه، وسوسه کنند. در این لحظات، شیطان، تمام توان خود را به کار می‌برد تا مؤمن را نسبت به اعتقادات خود به شک بیندازد. بنابراین اموری که مورد علاقه فرد است، در چشم او جلوه می‌دهد تا دل کندن از دنیا برایش دشوار گردد و ایمانش نیز دچار تزلزل گردد. از همین رو است که موقع مرگ و احتضار تلقین می‌کنیم تا بدین وسیله او را یاری داده باشیم؛ زیرا محتضر در این لحظات، هم در حال گیجی است و هم شیطان در حال وسوسه اوست. برای اینکه شیطان نتواند غالب شود و مرگ برای محتضر آسان گردد، خواندن سوره یاسین و صافات بسیار مؤثر است.

صفحات کتاب :
186
کنگره :
‏‫‬‮‭BP۲۱۱/۵‏‫‭/ب۸۸۳ع۷ ۱۳۹۶‬‬
دیویی :
‏‫‬‮‭۲۹۷/۴۱۷۲
کتابشناسی ملی :
۴۷۹۲۰۳۵
شابک :
978-600-378-165-8
سال نشر :
1396

کتاب های مشابه عقاید توصیفی (جلد سوم)