نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پرونده مختارنامه

عاشورا پُرافتخارترین رویداد تاریخ شیعه است و مختارنامه، شیعی‌ترین محصول فرهنگی چهار دهه‌ی اخیر. حماسه، شکوه، اعتماد و ایمان به خدا در واقعه‌ی عاشورا جلوه‌گر بوده و این محتوا در سریال مختارنامه بیش از یک دهه است که در محصول تصویری عرضه می‌شود.

کتاب پرونده مختارنامه، اثر رضا استادی؛ مبتنی بر مشاهده‌ها و مصاحبه‌های نویسنده از سریال مختارنامه طی مدت زمانی نُه ‎ساله است. نویسنده در زمان مسئولیت خود به عنوان مدیر روابط عمومی، مصاحبه‌های مختلفی با عوامل سریال در موقعیت‌های گوناگون انجام داده و مشاهده‌های خود در تمام این مدت را مکتوب کرده است.

اسناد و مدارک مختلفی از این سریال در دسترس نویسنده بوده و در فرایند مسئولیت خود در این پروژه مسیر خواندن طرح کلی فیلم‎نامه، خواندن فیلم‎نامه‌ی کامل، حضور در مراحل مختلف کار از پیش‌‎تولید تا فیلم‎برداری و تدوین و پخش را طی کرده و شاهد شکل‌گیری پروژه در مراحل مختلف بوده است. نویسنده در تمامی سال‌های نگارش، به مقایسه‌ی مطالب مختلف با یکدیگر پرداخته و به رفع ابهام و تحقیق توجه کرده است.

گزیده کتاب پرونده مختارنامه

انتخاب بازیگران 
سال (1382) فقط سریال مختارنامه نیست که به دنبال جذب بهترین گزینه‌ها از سبد محدود بازیگران سینمای ایران است؛ رقابت شدیدی میان این سریال، کلاه‌‎پهلوی و در چشم باد وجود دارد. در بخش‌هایی از این رقابت سریال یوسف پیامبر نیز داخل بازی است. پروژه‌های تاریخی به بازیگرانی نیاز دارند که برای مدتی طولانی «ریش» خود را حفظ کنند. البته یوسف، قصدی برای جذب بازیگران چهره و مشهور ندارد و درنهایت مهم‌ترین بازیگر خود-یعنی نقش حضرت یوسف-را نیز از میان چهره‌های گمنامی که تست داده‌اند انتخاب می‌کند؛ چهره‌ای که برای سریال مختارنامه نیز تست گریم داده بود و تا مدت‌ها تصویر سه‌در‎چهار پسری با چشمان رنگی روی تابلوی مقوایی انتخاب بازیگران گروه کارگردانی در احمد‎آباد مستوفی دیده می‌شود: مصطفی زمانی! پیش از انتخاب بازیگران، استخراج و تحلیل اطلاعات مربوط به هر نقش آغاز می‌شود. گروه کارگردانی از شهریور (۱۳۸۲) فعالیت خود را آغاز کرده است.

میان علی کریم، رضا اصغری و حامد میرباقری به عنوان اعضای گروه کارگردانی جدول‌هایی در حال تکمیل است که در آن مقابل هر نقش، ویژگی‌های هر نقش از قبیل: اشقیاء یا اولیا بودن، تعداد مقاطع گریم، مدت زمان حضور و... نوشته شده است. لوکیشن‌هایی که بازیگران در آن حاضر خواهند بود هم در این جدول‌ها درج شده است. مثلاً: بازیگران بیابان، لشکر قبایل، سپاه عظیم شام، سپاه مکه، سپاه توابین، سپاه ابن زیاد، بازیگران کوفه، بازیگران مدائن و...

صفحات کتاب :
۶۰۸
کنگره :
‏‫‭PN۱۹۹۲/۳‬‬
دیویی :
‏‫‭۷۹۱/۴۵۷۲‬‬
کتابشناسی ملی :
۹۵۵۷۴۴۰
شابک :
978-622-372-050-5
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه پرونده مختارنامه