نظر شما چیست؟

معرفی کتاب پژوهشی در عصمت معصومان (ع)

کتاب پژوهشی در عصمت معصومان، اثر اح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ ش‍ری‍ف‍ی‌ و ح‍س‍ن‌ ی‍وس‍ف‍ی‍ان‌؛ به مباحثی پرداخته که تاکنون تحقیق کمتری درباره آن انجام شده است، از این رو در بررسی مطالبی همچون شبهات درباره عصمت انبیا که در کتب پیشینیان به تفصیل مورد بحث قرار گرفته‌اند به قدر ضرورت اکتفا شده است و در مقابل، فصول و عناوین جدیدی برای بحث گشوده شده است.

یکی از مباحث مطرح درباره انبیا و اولیای الهی، موضوع «عصمت» است، پرسشی که در این باره مطرح می‌گردد این است که؛ آیا کسی که رهبری انسان را با هدایت و حمایت الهی عهده‌دار می‌شود، امکان گناه و خطا در گفتار و رفتارش وجود دارد؟ متفکران و محققان درباره عصمت انبیا و اولیا به دلیل اهمیت آن بحث‌های گوناگونی انجام داده‌اند از قبیل: تعریف عصمت، امکان و منشأ آن، دلایل و شبهات مربوط به آن، حدود و قلمرو آن. 

کتاب پژوهشی در عصمت معصومان (ع) اثری است نو در مسأله‌ی عصمت؛ پدیده‌ای که پیوسته همپای مسأله‌ی نبوت و امامت مطرح بوده، و بدون آن، هدف بعثت و غایت خلقت، تحقق نایافتنی شمرده می‌شود. مباحث این کتاب دارای پیشینه‌ی تاریخی و کلامی است که به شیوه‌ای جدید تدوین یافته‌ به گونه‌ای که مطالعه آن برای خواننده آشنا با این مباحث نیز خالی از نکات تازه و بدیع نمی‌باشد، پس مطالعه این کتاب را به شما خواننده عزیز توصیه می‌کنم.

گزیده کتاب پژوهشی در عصمت معصومان (ع)

چگونگی دلالت آیه بر عصمت سایر ائمه

نکته‌ای که باقی می‌ماند، این است که بر اساس عقاید شیعیان، نه نفر از فرزندان امام حسین (ع) دارای مقام امامت و بهره‌مند از عصمتند. حال با توجه به تفسیر اهل بیت به خمسه‌ی طیبه، آیا با آیه‌ی تطهیر می‌توان عصمت سایر ائمه (ع) را نیز اثبات نمود؟

پاسخی این است که ما برای تشخیص تعداد معصومین به بیش از یک معصوم نیاز نداریم؛ یعنی اگر دلیل بر عصمت یک نفر از آن‌ها داشته باشیم، کافی است که عصمت سایرین را نیز از طریق او شناخته و معتقد شویم. در عین حال می‌توان گفت: جریان حدیث کسا از قبیل تطبیق آیه‌ی شریفه بر موجودین از اهل‌بیت بوده است، نه انحصار در آن‌ها. این مطلب از روایاتی که در معرفی اهل‌بیت نقل شده، به خوبی برمی‌آید.

زیرا طبق برخی از روایات، پیامبر اکرم (ص) در شب ازدواج حضرت علی و فاطمه‌ی‌زهرا (س) آیه‌ی شریفه‌ی تطهیر را تلاوت نمود و حتی بعد از ازدواج آن‌ها تا چهل روز پیوسته به در خانه آن‌ها آمده، می‌فرمود: السلام علیکم اهل‌البیت، و رحمة‌الله و برکاته. الصلاة رحمکم الله، «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل‌البیت و یطهر کم تطهیراً» انا حرب لمن حاربتم، انا سلم لمن سالمتم.

حال آنکه در زمان ازدواج حضرت فاطمه‌ی‌زهرا با علی (ع) جز آن دو نفر، کس دیگری از اهل‌بیت وجود نداشت؛ تا بعد از ولادت امام حسن و امام حسین (ع) که همین جریان به صورت حدیث کساء تکرار شد.. .

دیویی :
‫‭‬‭۲۹۷/۴۳
کتابشناسی ملی :
‭م‌۷۸-۵۸۶۸
شابک :
978-964-2982-71-4‮‬‏‬
سال نشر :
1377
صفحات کتاب :
386
کنگره :
‏‫‬‮‭‭‬‭‭BP۲۲۰/۵‏‫‬‮‭‭‬‭‭/ش۴پ۴ ۱۳۷۷

کتاب های مشابه پژوهشی در عصمت معصومان (ع)