امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
115,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب آیین خاتم 

کتاب آیین خاتم نوشته محمدحسن قدردان‌قراملکی منتشر شده در سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است.

کتاب آیین خاتم که حاصل بیش از سه سال تلاش پژوهشگران گروه علمی کلام و دین پژوهی در پژوهشکده حکمت و دین پژوهی است، به تبیین و کالبد شکافی اضلاع و زوایای مختلف نبوت و خاتمیت می‌پردازد.

پژوهشگر این اثر با مطالعه دیدگاه‌ها، تفسیرها و برداشت‌های متکلمان، اندیشمندان از قرن‌های گذشته تا کنون، آن‌ها را تنظیم و تبیین کرده است. سپس با عرضه این مطالب به قرآن، حدیث، عقل و با استفاده از منابع متقن فیلسوفان و متکلمان مسلمان، دیدگاه‌های رقیب را نقد کرده و دیدگاه‌های مورد نظر خود را تبیین و عرضه می‌کند.

با اثبات خاتمیت، مباحثی چون جاودانگی و جامعیت نیز مطرح می‌شود. آیین خاتم، جاودانگی اسلام و ملاک‌های آن را مطرح کرده و به بحث از جامعیت و کمال دین پرداخته است.

گزیده کتاب آیین خاتم

از اصول سیاسی اسلام در انتخاب افراد برای مناصب سیاسی و اجتماعی، رعایت اصل شایسته سالاری است. از منظر قرآن کریم، حکومت و حکمرانی یک امانت است که مردم باید آن را به اهلش یعنی واجدین شرایط بسپارند.

پیامبر اسلام (ص) ریاست را به شایستگان اختصاص داده و به این نکته هشدار می‌دهد که اگر کسی مردم را به سوی خود دعوت کند، در حالی که در آن جامعه، شخص صلاحیت دار، خبره و آگاه تری وجود دارد، خداوند روز قیامت به آن شخص نظر نمی‌کند.

سال نشر :
1386
صفحات کتاب :
750
کنگره :
BP۲۲۱/۲‏‫‭/ق۴آ۹
دیویی :
‫‭۲۹۷/۴۳
کتابشناسی ملی :
‫‭م۸۵-۳۶۷۲۵
شابک :
‫‭‭978-964-8352-84-9‬‬

کتاب های مشابه آیین خاتم