نظر شما چیست؟

معرفی کتاب رهبر و رهبری

رهبر و رهبری گردآوری شده توسط آقایان حمیدرضا شاکرین، محسن ملک‌ افضلی‌ اردکانی و سیدسجاد ایزدهی و منتشر شده توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های حیطه ولایت فقیه است.

شناخت توانمندی‌های اسلام در پاسخ‌گویی به نیازهای انسان معاصر، نسبت به اسلام و سیاست، پیشنه و مبانی ولایت فقیه، رابطه ولایت فقیه و مردم‌سالاری، از نخستین پرسش‌های اغلب افرادی است که با الگوی سیاسی برآمده از فقه سیاسی شیعه و انقلاب اسلامی ایران روبه‌رو می‌شوند.

کتابی که پیش رو دارید، تعدادی از پربسامدترین پرسش‌های این عرصه را با رعایت ایجاز و اختصار باز می‌کاود. 

در بخش نخست که عنوان پرسش‌های اندیشه سیاسی را بر پیشانی دارد، تلاش شده تا گزیده‌ای از پرسش‌های بنیادین حکومت دینی و ولایت فقیه، در نهایت اختصار پاسخ داده شود. قسمت دوم، به پرسش‌های ناظر به ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، مسائل مربوط به حقوق اساسی، کارکرد نهادهای قدرت و دیگر شبهات مربوط به آن می‌پردازد. بخش پایانی، عهده‌‌‌دار بررسی پرسش‌ها و شبهات ناظر به عملکرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، در دو دهه رهبری انقلاب اسلامی است.

گزیده کتاب رهبر و رهبری

1_ مبانی حکومت دینی و ولایت فقیه چیست؟

ولایت فقیه چیست؟

هر نطریه و نظام سیاسی، مبتنی بر پاره‌ای زیر ساخت‌های فکری و نطری است و نظام اسلامی نیز بنیادهای نظری استواری دارد که برخی از مهم‌ترین آنها به شرح زیرند:

مبانی خداشناختی

خداشناسی، مهم‌ترین زیرساخت اندیشه سیاسی اسلام است. در نظام سیاسی اسلام، بنیاد همه امور بر دو اصل اساسی زیر استوار است:

1_ ربویت الهی.

2_ حاکمیت مطلق الهی.

خداوند مالک و دارنده همه جهان است و همو تدبیر، اداره و تربیت آن را به عهده دارد. حتکمیت مطلق و کامل در عرصه هستی و حیات سیاسی انسان‌ها، تنها از آن خداوند بزرگ است. در قرآن کریم به روشنی هرگونه حاکمیت از آن خداوند اعلام شده است.« ان الحکم لله»: حق هیچ حکم و فرمانی جز برای خدا نیست واپسین کتاب آسمانی، آشکار کسانی را که به غیر حکم خدا گردن می‌نهند، کافر، فاسق و ظالم می‌خواند و هرگونه شریک در حکم خداوند و حاکمیت قانون او را انکار می‌کند.

صفحات کتاب :
200
کنگره :
1390 9ر2ش/8/BP223
دیویی :
297/45
کتابشناسی ملی :
259168
شابک :
5_095_159_600_978
سال نشر :
1401

کتاب های مشابه رهبر و رهبری