امتیاز
5 / 0.0
نصب فراکتاب
مطالعه در کتابخوان
رایگان
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب اصول و مبانی هوش مصنوعی

آنچه باعث شده آقایان دست به نگارش کتاب اصول و مبانی هوش مصنوعی ببرند، تلاش برای تامین نیاز بخش دانشگاهی کشور به منبعی فارسی، بومی و جامع در تامین نیازهای علاقه‌مندان به مبحث هوش مصنوعی بود. این کتاب توسط انتشارات دانشگاه امام حسین(ع) به چاپ رسیده است.

هوش مصنوعی یکی از شاخه‌های علوم رایانه است که در اواسط دهه 50 فقط به بازی‌ها و طراحی مسائل ساده متمرکز بود. اما در چند دهه گذشته سیستم‌های هوش مصنوعی یکی مهم‌ترین شاخه‌های علوم رایانه تبدیل شده است که در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی، سیستم‌های مهندسی و غیره موفقیت‌ها و نقش بسیار برجسته‌ای داشته است.

در نگارش کتاب تلاش شده است علاوه بر تامین نیازهای علمی دانشجویان مقطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی مهندسی کامپیوتر، دانشجویان سایر رشته‌ها نیز از درک مطالب کتاب بی‌بهره نمانند.

گزیده کتاب اصول و مبانی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از گرایش‌های مهم و جدید رشته مهندسی رایانه است که کاربردهای متنوعی دارد و هموراه یکی از بحث برانگیزترین موضوعات در شاخه رایانه بوده است. اما زیربنای آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. 

موضوع هوش مصنوعی را می‌توان از دو جنبه بررسی نمود، جنبه نخست آن است که آگاهی از جهان اطراف چگونه به دست می‌آید و چگونه می‌توان از یافته‌ها و حقایق نتیجه‌گیری هوشمندانه نمود. یک سیستم هوشمند نیازمند دریافت دانسته‌ها، تئوری‌های تخمینی و غیرمشخص از محیط اطراف است. اما باید از چیزهایی که به طور دقیق و نامشخص تعریف شده‌اند نتایج دقیقی استنباط گردد. جنبه دیگر این بررسی حالت کشف و شهود هوشمندانه است.

یعنی باید به روش کشف و شهود، راهی به سمت هدف یافت که این راه از میان هزاران راه ممکن و غیرممکن بایستی انتخاب گردد، این موضوعات هنوز هم دل‌مشغولی‌های دانشمندان این عرصه می‌باشد که راه‌حل‌های دقیقی برای حل آن‌ها یافت نشده است.

تعریف هوش مصنوعی

تلاش‌هایی که تاکنون برای تعریف دقیق هوش مصنوعی انجام گرفته بی‌ثمر بوده است. در واقع برای هیچ‌یک از دو لفظ هوش و مصنوعی تعریف دقیق و مورد قبول همگان وجود ندارد. اما به هرحال برای تعریف ساده از هوش مصنوعی این است که هوش‌ مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه رایانه‌ها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان آن‌ها را بهتر انجام می‌دهد. 

شابک :
978-964-452-273-4‬
سال نشر :
1389
صفحات کتاب :
384
کنگره :
‏‫‭‭Q۳۳۵‏‫‭‭‏‫‬‮‭‭‭/ح۴۶‮الف‬۶ ۱۳۸۹
دیویی :
‏‫۰۰۶/۳
کتابشناسی ملی :
‎۱‎۷‎۶‎۴‎۳‎۱‎۵

کتاب های مشابه اصول و مبانی هوش مصنوعی