نظر شما چیست؟

معرفی کتاب شهر در روزگار ایلخانان

کتاب شهر در روزگار ایلخانان نوشته محمدحسن خادم‌زاده‌و‌ شهاب‌الدین تصدیقی که توسط موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر کرده است. در این کتاب هجوم مغولان از نقاط عطف در تاریخ شهرنشینی ایران است. بسیاری از مناسبات اجتماعی و اداری پیشین فرو ریخت و نزدیک به یک سده قدرت نه در دست شهر، که در دست صحرانوردان قرار گرفت.

بسیاری از محققان تاریخ شهر، این دوره را عصر انحطاط شهرسازی و شهرگرایی دانسته اند. به همین سبب، کلان روایتی برای شناخت ساختار شهرهای این دوره ارائه نکرده اند. این کتاب به مدد منابع نسبتاً غنی نوشتاری به جای مانده از این روزگار، درصدد پرکردن این خلا تاریخی برآمده است.

بخشی از کتاب شهر در روزگار ایلخانان

با وجود پژوهش های بسیار انجام گرفته در حوزه تاریخ شهرنشینی در ایران، هنوز بخش بزرگی از این موضوع مبهم و مملو از کلی گویی ها و سخنان تکراری است. اینکه آیا همۀ شهرهای ایران در طول تاریخ، یا دست کم در دوره اسلامی از« ربض »و « شهرستان »و « کهندژ » تشکیل می شدند؟ یا شهر را باید تنها با مقولاتی همچون «بازار»و « مسجد » و « محله »شناخت شهرنشینی ما امری پیوسته بود یا در سکته های تاریخی دچار تغییرات گسترده می شد؟

نسبت شهر ایرانی با قدرت و حاشیه نشینان در طول تاریخ چه بوده است؟ هنوز پاسخ این پرسش ها هم در کلیات و هم در نمونه های جزئی مبهم است.

صفحات کتاب :
214
کنگره :
‏‫‬‭HT۳۸۴‬
دیویی :
‏‫‬‭۳۰۷/۷۶۰۹۵۵‬
کتابشناسی ملی :
9404403
شابک :
978-964-0375-42-6
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه شهر در روزگار ایلخانان