نظر شما چیست؟

معرفی کتاب مسکن مقرون‌ به‌صرفه برای روستاهای هوشمند

مسکن و سرپناه باکیفیت مقبول مهمترین دغدغه انسان عصر حاضر است. اصولأ از گذشته‌های دور نیز دسترسی به سرپناه و مسکن مناسب، از مهمترین مسائلی بوده که انسان همواره با آن دست به گریبان بوده و تلاش کرده است سرپناهی مناسب برای خود بسازد که خود را از مخاطرات و ناملایمات طبیعی در امان نگه دارد و محیطی امن و آرام برای زندگی خانواده ایجاد کند. از طرف دیگر، مسکن روستایی عالوه بر سرپناه بودن، بستر فعالیت انسان و پاسخی به نیازهای کسب‌وکار و معیشت روستاییان است و دخالت در آن، نیازمند شناخت تمام عوامل شکل‌دهنده ویژگی‌های طراحی و ساخت آن است. ساخت مسکن ایده‌آل و تاب‌آور در نواحی روستایی با رعایت حداقل استانداردهای طراحی و معماری، مهندسی، اقلیمی و فرهنگی هر منطقه به نظر می‌رسد که دارای هزینه‌های بالایی باشد و تأمین اعتبار آن برای کشورهای در حال توسعه خارج از توان دولت‌ها باشد. به عبارتی برای ساخت واحدهای مسکونی مقرون به‌صرفه در نواحی روستایی باید برخی استانداردهای حداقلی را حذف کرد ( صرفه اقتصادی و کیفیت، دو عنصر متضاد محسوب می‌شوند).

در کتاب «مسکن مقرون‌ به‌صرفه برای روستاهای هوشمند» نویسندگان بر اساس نتایج مطالعات میدانی خود و تجارب کشورهای مختلف، راهکارهای متعددی برای کاهش هزینه‌های نهایی ساخت واحد مسکونی مطلوب ارائه می‌کنند. در این کتاب، کارکردهای مسکن روستایی از زوایای مختلف طراحی، معماری، اجتماعی و فرهنگی، تاب‌آوری اقتصادی، بررسی و در هر مورد، از تجارب کشورهای مختلف برای روشن‌تر شدن موضوع استفاده می‌شود. کتاب حاضر را سه استاد دانشگاه ملبورن استرالیا بر اساس مطالعات متعدد و به‌روز جهانی تنظیم کرده‌اند. این کتاب مروری بر بهترین شیوه‌های کم‌شناخته شده و گاهی غیرشهودی درباره مقرون به‌صرفه بودن روستایی و مسکن مقرون به‌صرفه است که در اقتصادهای در حال توسعه طی سی سال گذشته ظهور کرده‌اند. کتاب «مسکن مقرون‌ به‌صرفه برای روستاهای هوشمند» ایده‌های نوآورانه را برای بهره‌برداری از قابلیت‌های نواحی روستایی و توانمندسازی اجتماعات روستایی با مقرون به‌صرفه بودن و توسعه‌ی پیش‌رونده در زمینه‌ی مسکن و بهبود استانداردهای زندگی معرفی می‌کند.

مطالعه این کتاب انتشارات دانشگاه تهران به دانشجویان مشتاق کار در نواحی روستایی در کشورهای در حال توسعه، متخصصان توسعه روستایی، دانشجویان فعال در زمینه مسکن روستایی و...پیشنهاد می‌شود.


گزیده کتاب مسکن مقرون‌ به‌صرفه برای روستاهای هوشمند

داشتن مسکن به خودی خود، تنها عامل مرتبط با مقرون به‌صرفه بودن نیست، پلان و موقعیت مسکن نیز به همان اندازه برای هزینه‌ها و کیفیت زندگی خانوار مهم است. در بسیاری از نواحی، راه‌حل به ظاهر اقتصادی برای توسعه مسکن مقرون به‌صرفه، ساخت انبوهی از واحدهای مسکونی در زمینی ارزان‌قیمت است. زمینی که یا موقعیت نامناسب یا به دلیل توسعه قبلی کیفیت پایین دارد...

شاید مهم‌ترین عاملی که باید در نظر گرفته شود، دسترسی به حمل‌و‌نقل باشد. مردم اغلب نیاز به انجام فعالیت‌های روزانه در خارج از محل سکونت خود از جمله برای کار، حضور در مدرسه و ملاقات با دوستان و خانواده دارند. توانایی انجام این فعالیت‌ها برای رفاه افراد ضروری است و به توانایی افراد برای دسترسی به مکان‌هایی که این فعالیت‌ها در آن‌ها انجام می شود، متکی است. بنابراین دسترسی به وسایل حمل‌ونقل مورد نیاز برای رسیدن به این مکان‌ها نکته مهمی است...

صفحات کتاب :
212
کنگره :
‏‫‬‭TD۱۵۹/۴
دیویی :
‏‫‭۳۰۷/۷۶
کتابشناسی ملی :
9288711
شابک :
978-964-0375-06-8
سال نشر :
1402

کتاب های مشابه مسکن مقرون به صرفه برای روستاهای هوشمند