نظر شما چیست؟

معرفی کتاب افسردگی و درمان شناختی رفتاری 

کتاب افسردگی و درمان شناختی رفتاری، به قلم مرجان سربندی، رعنا اوتادی، نرگس نظری به نگارش درآمده و توسط انتشارات برگ و باد به بازار عرضه شده است.

افسردگی در اصل به عنوان یک اختلال خلقی طبقه بندی می شود. افسردگی ممکن است به همراه احساس غم و اندوه، از دست دادن یا عصبانیت توصیف شود که در فعالیت های روزمره فرد اختلال ایجاد می‌کند. همچنین خوب است بدانید که اختلال افسردگی نسبتاً رایج است. افراد افسردگی را به طرق و گونه‌های مختلفی تجربه می‌کنند.

به عنوان مثال افسردگی ممکن است در کار روزانه شما تداخل ایجاد کند و در نتیجه زمانتان از دست رفته و بهره‌وری کمتری ایجاد می شود. افسردگی همچنین می تواند بر روابط و برخی شرایط سلامتی تأثیر فراوانی بگذارد. افسردگی می تواند چیزی بیش از یک حالت ثابت غم یا احساس اندوه همیشگی باشد. افسردگی شدید می تواند علائم مختلفی ایجاد کند. برخی از علائم و عوارض بیماری افسردگی بر روحیه شما تأثیر می‌گذارند و برخی دیگر بر بدن و سلامت جسم شما.

رفتار درمانی شناختی (Cognitive Behavioral Therapy) که در ایران با نام‌ درمان شناختی رفتاری هم شناخته می‌شود، اصطلاحی‌ست که برای روش‌های درمانی مبتنی بر فنون شکل‌دهی رفتار و همچنین ایده‌هایی برای تغییر باورها استفاده می‌شود. در روش CBT درمانگر تلاش می‌کند از طریق آموزش راه‌های اثر بخش تفکر، به درمانجو کمک کند بر واکنش‌های هیجانی اضطراب و افسردگی خود غلبه کند.

همانطور که می‌دانید، افرادی که به افسردگی دچارند، در درک روزمره و افکار خود بیشتر سعی می‌کنند به وجوه تیره و منفی اتفاقات توجه کنند. این افراد بیشتر در انتظار شکست‌اند و معمولاً در ارزیابی خودشان شکست‌ها را بزرگتر از موفقیت‌ها بیان می‌کنند. به عبارت بهتر، شناخت این افراد از خودشان و محیط افراد دچار اشکال شده است و این اشکال بر روی رفتار آن‌ها هم تاثیر می‌گذارد. 

در درمان افسردگی با روش CBT، درمانگر سعی می‌کند تحریفاتی که درمانجو در افکارش دارد را بشناسد و در مسیر هماهنگی بیشتر با واقعیت، او را همراهی کند. تا اینجا درمانگر به سراغ مهارت‌های شناختی درمانجو رفته و آن‌ها را هدف گرفته است. در جریان درمان، زمانی بخش رفتاری اهمیت پیدا می‌کند که درمانگر درمانجو را به شناخت راه‌های دیگر نگرش به موقعیت‌ها تشویق می‌کند. به عنوان مثال پس از پرسیدن تفکر درمانجو درباره زندگی روزمره، از او می‌خواهد که در دوره‌های زمانی منظم، حالات خود را بنویسد یا زمان‌هایی که افکار منفی به سراغش می‌آید آن‌ها را یادداشت کند.

زمانی که این تمرین را انجام می‌دهیم متوجه می‌شویم تعداد زیادی از باورهایمان به کل اشتباه بوده است. به عنوان مثال تا پیش از این می‌گفتیم: «من همیشه افسرده و غمگین هستم»، اما پس از یادداشت حالات روزانه‌مان در می‌یابیم که روزهایی هم بوده‌اند که در آن‌ها شاد و سر حال بوده‌ایم. همان‌طور که دیدید در این روش هم رفتار و هم شناختمان بهبود پیدا کرد. کتاب افسردگی و درمان شناختی رفتاری، شما را با یکی از موثرترین روش‌های درمان افسردگی آشنا می‌کند.

گزیده کتاب افسردگی و درمان شناختی رفتاری 

اکثر افراد در برخی شرایط زندگی احساس ناراحتی یا نارضایتی می‌کنند که با توجه به موقعیت‌های دشوار، یک واکنش طبیعی است. اما اگر ناراحتی بیش از اندازه و شدید باشد، در زمان طولانی ادامه یابد و در زندگی و عملکردهای فرد اختلال ایجاد کند، ممکن است مشکل جدی‌تری به نام افسردگی باشد.

افسردگی یکی از رایج‌ترین اختلالات خُلقی است که در هر زمان میلیون‌ها نفر از افراد هر کشور به آن مبتلا هستند. افسردگی می‌تواند با علایم شدید همراه باشد و بر افکار، احساسات و مدیریت عملکرد روزمره فرد تأثیرگذار باشد. علایم این اختلال شامل احساس غم فراوان، فقدان، احساس ناامیدی و درماندگی است.

وقتی این علایم به مدت دو هفته یا بیشتر در یک فرد نمایان باشد، پزشکان این تشخیص را برای او می‌گذارند. تشخیص افسردگی به این معناست که فرد صرفاً یک دوره غمگینی عادی را طی نمی‌کند و شدت علائم او بیشتر بوده و اختلال او یکی از مشکلات سلامت روان است. 

سال نشر :
1403
صفحات کتاب :
90
کنگره :
‏‫‬‭‬‮‭RC۵۳۷‬‬
دیویی :
‏‫‬‭‬‮‭۶۱۶/۸۵۲۷‬‬
کتابشناسی ملی :
9572283
شابک :
9786228091501

کتاب های مشابه افسردگی و درمان شناختی رفتاری