کتاب روند صدور رای وحدت رویه pdf

در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

امتیاز
5 / 0.0
خرید الکترونیکی (TEXT)
مطالعه در اپلیکیشن فراکتاب
ت 10,000
نظر شما چیست؟

معرفی کتاب روند صدور رای وحدت رویه 

کتاب روند صدور رای وحدت رویه در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نوشته وحید خسروی یکی از کتاب های تخصصی حقوقی نشر قانون یار است. نشر قانون یار به صورت تخصصی در زمینه انتشار کتاب های آموزشی و کمک آموزشی رشته های حقوق و علوم سیاسی فعالیت می کند.

کتاب روند صدور رای وحدت رویه در هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از این مجموعه می تواند برای پژوهشگران، دانشجویان، داوطلبان آزمون های حقوقی و علاقه مندان به مباحث رشته حقوق مفید باشد.

گزیده کتاب روند صدور رای وحدت رویه 

طبق اصل 173 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورین و یا واحدها یا آئین نامه های دولتی و احقاق حقوق آنها تأسیس شده است  لذا از آنجا که دعاوی مطروحه در دیوان عدالت به طرفیت مأمورین یا واحد های دولتی است تفسیر و برداشت دیوان از مفهوم دولت و واحد دولتی دارای اهمیت است، چون این تفسیر در صلاحیت دیوان عدالت اداری و نهایتاً نظم قضائی کشور مؤثراست.

 از طرف دیگر تفسیر دیوان از مفهوم دولت می تواند تعدادی از دعاوی که ماهیت یکسانی دارند را تفکیک کند و با این استدلال که شاکی دولتی است دیوان را صالح برای رسیدگی نداند و آن را در صلاحیت مرجع دیگری قرار دهد که خود این امر تعارضات و مشکلات دیگری را در پی دارد و به نوعی یک بهم ریختگی و تعارض در نظم قضائی کشور ایجاد کند، بدین صورت که برای مثال: در بند 2 ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 رسیدگی به اعتراض نسبت به آراء مراجع حل اختلاف موضوع قانون کار صراحتاً در صلاحیت دیوان عدالت اداری است، ولی در دیوان عدالت اداری این تفسیر وجود دارد که دیوان عدالت اداری چون مرجع رسیدگی به تظلمات مردم علیه دولت است نه دولت عیله دولت لذا هر دستگاه دولتی نسبت به آراء هیأت های حل اختلاف موضوع قانون کار اعتراض دارد نمی تواند در دیوان عدالت اداری اقامه دعوی نماید. 

صفحات کتاب :
146
کنگره :
‏‫‭KMH440
دیویی :
‏‫‭349/55‭‮‬
کتابشناسی ملی :
6161171
شابک :
‏‫978-622-229-119-8‭
سال نشر :
1399

کتاب های مشابه روند صدور رای وحدت رویه